Frågor & svar

Vanligaste frågorna just nu

Svar:

Rätten till avbrottsersättning gäller de kunder som enligt ellagen är elanvändare och som är anslutna till Jämtkrafts elnät.

Avbrottsersättning baserar sig på avbrottets längd samt vilken årlig nätavgift man som kund betalar. Aktuell ersättning betalas ut till dig som kund som ett avdrag på din faktura. Läs gärna mer kring avbrottsersättning här:
> Mer information om avbrottsersättning

 

Avbrottsersättningen hindrar dig inte att få skadestånd för eventuella skador i samband med elavbrott. Ersättningen dras av från skadestånd som betalas ut för samma avbrott. Om du redan fått skadestånd reduceras ersättningen med detta. Rätten till skadestånd är reglerad i ellagen.
> Mer information om skadestånd

Svar:

Hur du vill betala din faktura väljer du förstås själv, via pappersfaktura, autogiro, e-faktura eller via mejlfaktura 

Vår rekommendation är e-faktura, en elektronisk faktura som går till din bank. För att anmäla e-faktura så loggar du in på din internetbank.


Vill du hellre ha autogiro kan du göra anmälan via internetbanken eller skriva ut och skicka in blanketten som finns här - Blankett autogiro
Du kan också kontakta oss 063-14 90 00 så skickar vi en blankett med posten.

Läs mer om betalningssätt här.

Svar:

När du ska gräva på din tomt eller ska utföra någon form av markarbete så behöver du först ta reda på var det finns kablar och ledningar nedgrävda.  Vi står gärna till tjänst med det. Hör av dig senast fem dagar innan du ska börja gräva, så gör vi en kostnadsfri ledningsanvisning. Om du anmäler ditt ärende senare eller om vi måste göra ett återbesök tar vi ut en avgift. 

 

Vi samarbetar med Ledningskollen där du kan registrera dig och ansöka om kabelanvisning. Du kan läsa mer om det här

 

Annars går det bra att kontakta oss direkt. Fyll i det här formuläret minst fem vardagar i förväg så hjälper vi dig

Svar:

Om du är lokalkund så kontaktar du oss antingen via telefon 063-14 90 00 eller fyller i det här formuläret. > Flyttanmälan

 

Bor du utanför Jämtkrafts elnätsområde och vill anmäla en flytt eller uppsägning av avtalet är du välkommen att höra av dig till oss på 063-14 90 00 eller mejla oss på info@jamtkraft.se
Kom ihåg att du även anmäler flytt till ditt elnätsbolag
Vill du bli uppringd?

 


 

Svar:

När du betalar elnätsavgiften betalar du för distribution, byggande, drift och underhåll av elnätet, mätaravläsning och kundservice. Den här avgiften består av en fast och en rörlig del.

Den fasta kostnaden kallas för abonnemangsavgift och bygger på huvudsäkringens storlek (A) eller hur stor effekt du abonnerar på (kW). Den rörliga kostnaden kallas för elöverföring och debiteras efter din förbrukning (kWh). 

I elnätsavgiften ingår också skatter och myndighetsavgifter: en nätövervakningsavgift till Energimyndigheten, en elsäkerhetsavgift  till Elsäkerhetsverket och en elberedskapsavgift som går till Svenska Kraftnäts Elberedskapsenhet. Läs mer om Jämtkraft Elnäts priser

Svar:

Klicka på den lilla gula rutan "Logga in" längst uppe i det högra hörnet på sidan. Första gången du loggar in på Mina Sidor måste du registrera dig som ny användare. Då behöver du ange ditt personnummer/organisationsnummer och kundnummer. Kundnumret hittar du på en faktura från oss. Ditt personnummer/organisationsnummer kommer alltid att vara ditt användarnamn. Du väljer sedan ett lösenord  som du också ska använda varje gång när du loggar in. Registrera dig på Mina Sidor.

Svar:

Om du har glömt lösenordet du valde när du registrerade dig på Mina Sidor så gå till den här sidan Glömt lösenord?.
Där fyller du i den mejladress som du har anmält  hos oss. Ett nytt lösenord skickas till dig.

Om du inte har samma mejladress nu som när du registrerade dig på Mina Sidor så kan du höra av dig till oss så hjälper vi dig 
Kontakta oss

Svar:

Det är ett elpris endast för dig som har din anläggning i någon av Jämtkrafts ägarkommuner, Åre, Östersund och Krokom. Långsiktigt är det vårt absolut lägsta elpris. > Lokalpriset