Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna som kommer till oss på Jämtkraft.

De vanligaste frågorna

Hur gör jag om jag glömt lösenordet till Mina Sidor?

Vid inloggningen till Mina sidor kan du även beställa ett nytt lösenord. Då skickas det till den mejladress som vi har registrerat för dig.
Logga in på Mina sidor

Om du har glömt vilken mejladress du har registrerad hos oss, eller om du inte längre har kommer åt den går det självklart bra att du kontaktar oss på 063-14 90 00 så hjälper vi dig.

Hur gör jag en flyttanmälan?

Är du nätkund hos oss har du en månads uppsägningstid från det datum du kontaktar oss. Uppsägningstiden kan ändras om hyresvärden eller den inflyttande ringer till oss och bekräftar ett tidigare övertagande.
Fyll i din flyttanmälan här

Bor du utanför Jämtkrafts elnätsområde och vill anmäla en flytt eller uppsägning av avtalet är du välkommen att höra av dig till oss på 063-14 90 00 eller mejla oss på info@jamtkraft.se Kom ihåg att anmäla din flytt till ditt elnätsbolag. Nätbolagets uppsägningstid gäller även hos oss.
Läs mer om flyttanmälan

 

Jag ska gräva på tomten, vad behöver jag tänka på?

När du ska gräva eller utföra någon form av markarbete på din tomt behöver du först ta reda på var det finns kablar och ledningar nedgrävda.

Du anmäler ditt ärende genom att boka en kabelanvisning på ledningskollen.se. Där får du även med andra företags eventuella kablar och ledningar som kan finnas i marken.
Om du anmäler ditt ärende minst fem vardagar innan du vill få kabelanvisningen kostar det inget. Anmäler du ärendet senare tar vi ut en avgift på 3 750 kronor. För återbesök tar vi ut en avgift på 1 687,50 kronor inklusive tre timmars arbete. Därefter är timpriset 687,50 kronor. Alla priser är inklusive moms.

Vid akut kabelanvisning eller frågor ring Ledningskollen på 0771-12 01 25.

 

Faktura

  • Jag har pengar tillgodo, hur betalas de ut till mig?

    Har du pengar tillgodo kommer vi i de fall beloppet överstiger 300 kr att betala ut till föranmält konto eller skicka en utbetalningsavi. Är beloppet under 300 kr överförs de till nästkommande faktura

    Hör av dig till oss om du vill veta mer, 063-14 90 00 eller info@jamtkraft.se

     

  • Hur betalar jag min faktura från utlandet?

    Ange SWIFT-adressen NDEASESS vid betalning till vårt bankkonto. Alla betalningar ska vara i svenska kronor.

    IBAN-konto: SE96 9500 0099 6034 0770 2665
    BIC: NDEASESS

    Läs mer om betalning via utländsk bank

     

  • Vilka olika sätt kan jag betala fakturan på?

    Hur du vill betala din faktura väljer du förstås själv, via pappersfaktura, autogiro, e-faktura eller via mejlfaktura.

    Vår rekommendation är e-faktura, en elektronisk faktura som går till din bank. För att anmäla e-faktura så loggar du in på din internetbank och anger ditt kundnummer.

    För att få autogiro så kan du göra en anmälan via internetbanken eller skriva ut och skicka in blanketten som finns här: Blankett för autogiro

    Vill du hellre ha mejlfaktura så kan du kontakta oss på 063-14 90 00 eller info@jamtkraft.se så hjälper vi dig.

    Läs mer om olika betalningssätt

     

  • Jag ska resa bort en längre period och undrar hur jag ska göra med min faktura?

    Om du är bortrest under en längre period rekommenderar vi betalning via e-faktura om du kommer ha tillgång till internet. En e-faktura kan även registreras med autobetalning och du behöver på så vis inte gå in och signera fakturan.

    Ett annat alternativ är att du ändrar fakturaintervallet innan du åker. Det gör du genom att kontakta oss på info@jamtkraft.se eller 063 - 149000.

  • Hur läser jag fakturan?

    Eftersom det blir många uppgifter kan fakturan ibland kännas svår att förstå. Därför har vi tagit fram fakturaförklaringar för el och fjärrvärme som beskriver fakturans olika termer och priser. 

    Så läser du din faktura.

Elavtal

  • Hur anmäler jag att jag ska flytta?

    Du börjar med att kontakta ditt elnätsbolag för att anmäla din flytt, de kommer då meddela oss om vilket slutdatum som gäller.

    Flyttar du inom samma elområde så kan du välja att flytta med ditt avtal till din nya anläggning. För att ta med ditt avtal så kontaktar du oss, via ett formulär på webben, på telefon 063-14 90 00 eller mejl info@jamtkraft.se

    Gör flyttanmälan på webben

    Några saker du kan tänka på innan:

    • Vi behöver avtalet fem arbetsdagar innan elnätsavtalet börjar gälla på din nya adress.
    • Samma person måste stå både för elnäts- och elhandelsavtalet på den nya anläggningen, precis som tidigare.
    • Ta reda på vad du får för anläggnings-id (18 siffror) och områdes-id (3 bokstäver). Detta får du av ditt nya elnätsbolag.

    Bor du inom Jämtkrafts elnät och ska flytta? Läs mer om flytt inom elnätet.

     

  • Hur gör jag om jag vill köpa el från Jämtkraft?

    Som privatperson kan du enkelt teckna elavtal direkt på vår webbplats. 

    För företag rekommenderar vi att ta kontakt med en företagssäljare eller att bli kontaktad om elavtal. Om företagets årsförbrukning understiger 60 000 kWh kan du dessutom teckna elavtal direkt på vår webbplats. 

    Du kan alltid höra av dig till oss också, så hjälper vi dig vidare: 063-149000 eller info@jamtkraft.se

Elnät

  • Jag ska gräva på tomten, vad behöver jag tänka på?

    När du ska gräva eller utföra någon form av markarbete på din tomt behöver du först ta reda på var det finns kablar och ledningar nedgrävda.

    Du anmäler ditt ärende genom att boka en kabelanvisning på ledningskollen.se. Där får du även med andra företags eventuella kablar och ledningar som kan finnas i marken.
    Om du anmäler ditt ärende minst fem vardagar innan du vill få kabelanvisningen kostar det inget. Anmäler du ärendet senare tar vi ut en avgift på 3 750 kronor. För återbesök tar vi ut en avgift på 1 687,50 kronor inklusive tre timmars arbete. Därefter är timpriset 687,50 kronor. Alla priser är inklusive moms.

    Vid akut kabelanvisning eller frågor ring Ledningskollen på 0771-12 01 25.

     

  • Hur gör jag en flyttanmälan?

    Är du nätkund hos oss har du en månads uppsägningstid från det datum du kontaktar oss. Uppsägningstiden kan ändras om hyresvärden eller den inflyttande ringer till oss och bekräftar ett tidigare övertagande.
    Fyll i din flyttanmälan här

    Bor du utanför Jämtkrafts elnätsområde och vill anmäla en flytt eller uppsägning av avtalet är du välkommen att höra av dig till oss på 063-14 90 00 eller mejla oss på info@jamtkraft.se Kom ihåg att anmäla din flytt till ditt elnätsbolag. Nätbolagets uppsägningstid gäller även hos oss.
    Läs mer om flyttanmälan

     

  • Har jag rätt säkring?

    Har du för låg huvudsäkring i din bostad kan strömmen gå. Är huvudsäkringen för hög betalar du en onödigt hög årsavgift (abonnemangsavgift).
    Mer information om säkringar.

  • Hur gör jag för att ansluta min fastighet till elnätet?

    Kontakta oss så får du en prisuppgift på din elnätanslutning.

    Innan anslutning måste du även i god tid kontakta en behörig elinstallatör. Elinstallatören skickar en föranmälan till oss med de uppgifter som vi behöver. Vi behöver ha föranmälan minst sex veckor innan du vill ansluta ditt hus till elnätet.

    Anslutning till elnätet – privatpersoner

    Anslutning till elnätet – företag

Fjärrvärme

  • Hur läser jag av fjärrvärmefakturan?

    Hur fakturan ska se ut bestäms av olika lagar, de allmänna avtalsvillkoren, Energimyndigheten och Konsumentverket. På fjärrvärmefakturan kan du bland annat se kostnaden uppdelad på fasta avgifter och det pris du betalar per använd megawattimme.

    Eftersom det blir många uppgifter kan fakturan ibland kännas svår att förstå. Därför har vi tagit fram en fakturaförklaring för fjärrvärme som beskriver fakturans olika termer och priser.
    Fakturaförklaring fjärrvärme

     

  • När blir det fjärrvärme i mitt område?

    Det beror först och främst på var du bor, hur nära det ligger fjärrvärmenätet och hur stort intresset är i ditt område. Det bästa är att du hör av dig till oss och berättar att du är intresserad.
    Läs mer om anslutning och konvertering

     

  • Varför skiljer fjärrvärmepriserna sig åt mellan olika kommuner och platser?

    Det beror på flera saker. Bland annat används olika bränslen för att producera fjärrvärme och de kostar olika mycket. Markförhållandena där rören läggs varierar och sedan är det också olika långt att dra rör från fjärrvärmeanläggningar till de områden som ska ha fjärrvärme.

     

  • Vad gör jag om det blir något fel på fjärrvärmen?

    Fjärrvärme är mycket driftsäkert. Om något skulle hända är det normalt lagat innan du hinner märka något. Skulle din värmeleverans trots allt avstanna, hör du av dig till oss så att vi kan åtgärda felet.
    Här kan du göra en felanmälan

    Fjärrvärmecentralen är ditt eget ansvar som fastighetsägare, blir något fel på den, ska du kontakta antingen oss eller en rörinstallatör.

  • Varför varierar temperaturen på fjärrvärmevattnet under sommar och vinter?

    Temperaturen på fjärrvärmevattnet ut till dig som kund ändras beroende på utetemperturen och är normalt inget du märker av.

    Under vintern när det är kallare ute håller vi en högre temperatur på vattnet i fjärrvärmenätet. På samma sätt sänker vi temperaturen på fjärrvärmevattnet under sommaren när behovet av värme minskar, för att hushålla med energin. När vi kan hålla nere temperaturen i nätet så minskar våra energiförluster i ledningarna vilket ger lägre kostnader.

    Om du har källare i villan kan du uppleva att det blir kallare i källaren sommartid. Det beror på att värmesystemet stryper värmen eftersom huset är uppvärmt av sommar och sol. Vill du få mer värme till källaren går det att justera din fjärrvärmecentral. Likaså går det att ställa om varmvattentemperaturen i centralen om du upplever att varmvattnet blir för varmt vintertid eller för kallt sommartid.

Avbrott

  • Vad gäller för avbrottsersättning och skadestånd?

    Rätten till avbrottsersättning gäller de kunder som enligt ellagen är elanvändare och som är anslutna till Jämtkrafts elnät.

    Avbrottsersättning baserar sig på avbrottets längd samt vilken årlig nätavgift man som kund betalar. Aktuell ersättning betalas ut till dig som ett avdrag på din faktura.
    Här kan du läsa mer om avbrottsersättning

    Avbrottsersättningen hindrar dig inte att få skadestånd för eventuella skador i samband med elavbrott. Ersättningen dras av från eventuellt skadestånd som betalas ut för samma avbrott. Om du redan fått skadestånd reduceras ersättningen med detta. Rätten till skadestånd är reglerad i ellagen.
    Mer information om skadestånd

     

  • Hur sker utbetalningen av min avbrottsersättning?

    Din avbrottsersättning betalas i första hand ut till dig via ett avdrag på din faktura från oss. Avbrottsersättning utbetalas senast sex månader efter Jämtkraft fått kännedom om avbrottet. Om du får din avbrottsersättning för sent betalar vi dröjsmålsränta.
    Läs mer om avbrottsersättning

     

  • Kan jag avverka träd som hittas liggande mot ledning?

    Nej, absolut inte. Det kan innebära livsfara att röra trädet.
    Kontakta Jämtkraft på störningstelefon 063-14 92 00.

  • Hur får jag information om strömavbrott?

    Planerade avbrott meddelar vi via brev.

    Inträffar ett oplanerat strömavbrott så uppdateras vår webbplats med information. Vi har även en karta över aktuella strömavbrott som uppdateras när vi fått vetskap om avbrottet.
    Se aktuella avbrott i vår avbrottskarta

    Du kan självklart även ringa vår störningsinformation på 063-14 92 00.
    Är det ett större strömavbrott får du reda på det genom att lyssna på radio.
    Läs mer om hur du gör en felanmälan

Solel

  • Jag är intresserad av att veta mer om solel, hur gör jag?

    För att komma igång och göra din egen solel, börja med att fundera vilken storlek av solcellspaneler som passar dig och hur stor yta du har tillgång till på tak eller mark. Fundera även över hur mycket el du vill producera.

    Du behöver också ta kontakt med det bolag som äger elnätet där du vill sätta upp din solcellsanläggning. Elnätsbolaget kan då hjälpa dig att kontrollera om din anläggning går att ansluta till elnätet, vad det kostar per år och om elnätet klarar att ta emot produktionen.

    Annat att tänka på:

    • Kolla med din kommun om du behöver bygglov.
    • Elinstallationer ska göras av en behörig elinstallatör.

    Mer information om egen solel

    Du kan också ringa oss på 063-14 90 00 så hjälper vi dig vidare.

     

  • Kan jag sälja min el till er?

    Jämtkraft kan köpa ditt överskott av el. För att vi ska göra det behöver du vara elhandelskund hos Jämtkraft och ha ett inmatningsabonnemang hos ditt elnätsföretag.

    Hör gärna av dig till oss om du har frågor! 063-14 90 00 eller info@jamtkraft.se

    Läs mer om att sälja el till oss

     

  • Hur ansluter jag min anläggning till elnätet?

    När du ska installera och ansluta din småskaliga elproduktion till elnätet finns några saker du behöver tänka på.

    • För att installera anläggningen, kontakta en behörig elektriker som gör en föranmälan hos Jämtkraft Elnät. Komplettera föranmälan med blanketten Anmälan om anslutning av mikroproduktion.
    • Jämtkraft Elnät kontrollerar att elnätet är dimensionerat för att kunna ansluta produktionen. Om elnätet behöver förstärkas får du ett kostnadsförslag från oss.
    • När elektrikern fått medgivande från Jämtkraft Elnät sker installation. Elektrikern skickar sedan en färdiganmälan till Jämtkraft Elnät, som kostnadsfritt installerar en ny elmätare i din fastighet.
    • Du behöver även teckna ett elhandelsavtal med en elhandlare för att sälja den överskottsel som du producerar.

    Här kan du läsa mer om att ansluta småskalig elproduktion till elnätet

Mina sidor

  • Hur gör jag om jag glömt lösenordet till Mina Sidor?

    Vid inloggningen till Mina sidor kan du även beställa ett nytt lösenord. Då skickas det till den mejladress som vi har registrerat för dig.
    Logga in på Mina sidor

    Om du har glömt vilken mejladress du har registrerad hos oss, eller om du inte längre har kommer åt den går det självklart bra att du kontaktar oss på 063-14 90 00 så hjälper vi dig.

  • Hur loggar jag in på mina sidor?

    För att logga in på Mina sidor behöver du ditt personnummer eller organisationsnummer samt ett lösenord.

    Första gången du ska logga in måste du också aktivera ditt konto. När du aktiverar kontot skickas ett lösenord till den mejladress som vi har registrerat för dig.
    Logga in på Mina sidor

     

  • Vad är Mina Sidor?

    Mina Sidor är till för dig som är kund hos oss. Det är din personliga del av Jämtkraft. När du aktiverat ditt konto kan du se dina fakturor, hålla koll på din energianvändning, förnya ditt avtal, se dina avtalsuppgifter och mycket annat.
    Här kan du läsa mer om Mina sidor

     

  • Varför kommer jag inte in på mina sidor?

    Det kan bero på flera olika saker, här är några av de vanligaste anledningarna:

    • Vi har nyligen byggt om vår webbplats och Mina sidor. Det innebär att alla kunder behöver aktivera sina konton innan de loggar för första gången, även de som använt Mina sidor tidigare. Efter aktiveringen kan man logga in som vanligt igen.
      Här kan du aktivera ditt konto.
       
    • Du är inte längre kund hos oss, eller har blivit kund så nyligt att du inte finns i våra kundregister ännu.
       
    • Du har glömt ditt lösenord, men får det inte skickat till dig när du klickar på "Glömt lösenord-länken". Då kan det bero på att vi har en gammal mejladress till dig. Kontakta oss på 063-14 90 00 så hjälper vi dig.

Jämtkraft

  • När bildades Jämtkraft?

    Jämtkrafts föregångare Östersunds Elektriska Belysningsaktiebolag, ÖEB, startades i liten skala redan 1889. Östersunds Elektriska Belysningsaktiebolag jobbade i första hand för att få el till belysning.

    På samma sätt bildades det en rad lokala elföreningar i Jämtland. Kraftstationerna var ofta små, och försörjde en by eller bara några gårdar. Ledningsnätet som byggdes räckte till belysning i ett mindre antal bostäder och butiker samt enkel gatubelysning i centrala Östersund.
    Här kan du läsa mer historik

     

  • Hur gör jag för att ansöka om sponsring?

    Du fyller i och skickar in vår sponsringsansökan som finns här på vår webbplats, vi tar endast emot sponsringsansökan via detta formulär. 
    Gör en ansökan om sponsring

     

  • Hur jobbar Jämtkraft med miljön?

    Jämtkraft har allt sedan starten 1889 producerat enbart förnybar energi. Vi vill att all energi ska vara förnybar och gör vad vi kan för att det ska bli så. Det är ett sätt för oss att bidra till ett lite mer hållbart samhälle.

    Vi jobbar också med energieffektivisering och satsar på hållbara kommunikationer. Självklart är vi miljöcertifierade.
    Läs mer om vårt miljöarbete