Jämtkraft är ett lysande undantag i elbranschen

Publicerad 2008-01-09

Jämtkraft har de mest nöjda kunderna i elbranschen i Sverige för andra året i rad. Det visar den årliga undersökningen Svenskt Kvalitetsindex 2007 som offentliggjordes i dag.

För andra året i rad är Jämtkraft bäst i Sverige med ett kundindex på 73,1, vilket gör att bolaget hamnar bland de bästa företagen i Sverige, oavsett bransch. I elbranschen ligger Jämtkraft klart över de tre storbolagen med flera enheter, se tabell nedan. Jämtkraft har enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI) varit bland de bästa i kundnöjdhet ett flertal år.


Elbranschen generellt ligger fortfarande lågt i kundnöjdhet med ett snitt på endast 61.2 i årets mätning. Men en viss förbättring noteras för såväl privat- som företagsmarknad. Kunderna till de tre storbolagen Vattenfall, E.on och Fortum är mycket mindre nöjda än kunderna till mindre och medelstora elhandelsbolag.

 

– Vi är stolta över att ännu en gång ligga i topp bland företagen i elbranschen och bland de bästa oavsett bransch, säger Jämtkrafts informationschef Håkan Roos. Siffrorna visar att även elbolag kan göra sina kunder nöjda. Men själva är vi inte nöjda förrän vi är bäst av alla företag i Sverige, avslutar han.

 

För ytterligare information kontakta:
Håkan Roos, 063-14 91 35, 070-621 85 86
Eller läs mer på www.kvalitetsindex.se