Elcyklar ersätter helikopter och terrängfordon

När Jämtkraft ska utföra jobb i väglöst land på fjället eller i skogen cyklar man mountainbike. Testerna utförs i oländig terräng som tidigare krävt helikopter eller sexhjulingar. Initiativet minskar inte bara utsläpp och åverkan på mark och vegetation. Det går ofta också snabbare och sänker kostnaderna.

Publicerad 2019-10-16

tobias cyklar elcykel i fjällen

Foto: Kai Lundin

- Jämtkraft har ett mål om att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2025. Som ett led i arbetet mot målet genomförs just nu ett pilotprojekt där man provar att ersätta helikoptrar och sexhjulingar med e-mountainbikes vid arbete ute i fält, säger Erik Brandsma, VD Jämtkraft

Det är Jämtkrafts avdelning för mätteknik som just nu testar de alternativa färdmedlen. En avdelning som bland annat felsöker och byter de elmätare som sitter i alla hem och andra byggnader med elförbrukning. Byggnader som i Jämtland ibland ligger i oländig terräng bortanför vägs ände.  

- Ofta kan man köra ganska långt med bil men ska arbetet utföras på en plats som ligger utanför körbar väg har man tidigare varit tvungen att använda helikopter eller sexhjuling den sista biten, säger Tobias Nilsson.

Nu kör Tobias, som är en av de mättekniker på Jämtkraft som testar e-mtb, elbil till vägs ände och lyfter sedan av cykeln som sitter bak på bilen och trampar in i skogen eller upp på fjället. Assisterad av en liten men effektiv och pålitlig elmotor. 

Just denna typ av arbete kräver inte jättemycket utrustning. Det mesta får oftast plats i en ryggsäck och måste man ha med sig mer verktyg eller apparatur använder man sig av en enhjulig cykelkärra som är specialgjord för att fungera i terräng.

tobias cyklar elcykel i fjällen

Foto: Kai Lundin

Hållbar, snabb och frisk

De småskaliga testerna har fallit väldigt väl ut hittills. Tobias har använt e-mtb istället för fossila fordon i drygt tre månader och är mycket positiv.

- De miljömässiga fördelarna kanske är uppenbara. Cykeln släpper inte ut några avgaser som påverkar klimatet. Jämfört med en sexhjuling gör däcken på min cykel knappt någon åverkan på mark och vegetation och dessutom låter ju cykeln ingenting. Men framförallt har jag upplevt att cykeln många gånger är snabbare och smidigare. Dessutom är jag övertygad om att det är mer ekonomiskt i många situationer. Och inte minst är det hållbart för kropp och själ. Man mår ju bra när man får cykla i skogen. För mig är såna dagar på jobbet ett äventyr, säger Tobias Nilsson, mättekniker på Jämtkraft.

Just nu sker testerna i mindre skala men utvärderas kontinuerligt för att bedöma i vilka situationer det funkar bra. Användningen av elcyklar kan växlas upp och i kombination med andra insatser för att minska den fossila användningen vid transporter blir det bidragande till Jämtkrafts mål.

- Som energibolag kan vi göra skillnad för klimatet. Vi har en betydande roll i omställningen från fossil till förnybara energi och vi jobbar på flera fronter, både i vår kärnverksamhet med fossilfri energiproduktion men även i kringverksamheter såsom hur vi transportera oss. Vi kan hela tiden bli bättre och ska på inget sätt slå oss för bröstet. Men vi provar nytt och ibland lite oväntat och jag tror det är sånt som måste till. Parallellt med större strukturella förändringar, säger Erik Brandsma, VD Jämtkraft.

Se filmen