AI skapar kundvärde och effektivitet

Alla pratar om Artificiell intelligens, Machine learning och Deep learning, men hör det till framtiden eller nuet? Klart är att det finns en enorm potential att utveckla affärsmodellerna för den som är med på algoritmtåget. I senaste avsnittet av  vår podcast Framtidskraft pratar vi om vad AI kan bidra med och hur man gör om man vill vara med och nyttja möjligheterna.

Publicerad 2017-10-12

Framtidskraft #8

AI skapar kundvärde och effektivitet

– AI är en viktig omvärldstrend som påverkar alla branscher. Teknologin ger oss helt andra möjligheter än vad vi sett hittills. Många processer som vi idag gör manuellt kommer vi att kunna ersätta med algoritmer. Algoritmerna gör arbetet mer korrekt och mycket snabbare än vad vi klarar av att göra. Det blir mycket mer effektivt, säger Knut Johansen vd på eSmartSystems och AI-evangelist.

AI blir hygienfaktor

Teknologin är tillgänglig och det kommer att bli en hygienfaktor för alla som verkar inom energibranschen. Så det är bara att sätta igång och börja använda sig av AI, berättar Knut Johansen. Tipset är att man börjar i en liten skala, det blir enklare. Sen är det bara att fortsätta och ta större bitar av AI-tårtan.

Förtroendefråga

En annan utmaning för företagen är förtroendefrågan. De företag som vill vara med i racet måste ha förtroende från sina kunder. Annars kommer de aldrig att få hantera den data som kunderna lämnar efter sig.

– De värderingsstyrda företagen kommer att ha fördel. Kunden litar på det företag som har ett värde som stämmer överens med kundens egna värderingar, säger Anna Frankzén Starrin, trend- och omvärldsanalytiker. 

Framtidskraft – Podcast från Jämtkraft

Utvecklingen går i en rasande fart och vi vill försöka få fatt i vad som händer. I vår podcast Framtidskraft frågar Anna Frankzén Starrin och Karin Bodén ut hållbarhetsexperter, digitaliseringsproffs och innovatörer om deras syn framtiden.
Här hittar du alla avsnitt av podcasten