I elbilen med Mattias Goldmann

Tesla skapade habegäret. Med ny elbilsbonus på 60 000 kronor och fler modeller från de stora bilmärkena är elbilen snart något för alla. Vi pratar med Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, om elbilsutvecklingen idag.

Publicerad 2017-10-25

Mattias Goldmann poserar vid laddstolpe

Mattias Goldmann poserar glatt vid en av laddstolparna utanför Åre-Östersund flygplats.

Mattias Goldmann är vd för tankesmedjan Fores och ordförande i 2030-sekretariatet som verkar för en fossilfri fordonsflotta - för att nämna ett par av hans åtaganden. Som en röd tråd löper ett engagemang för klimat och integration. Förra året blev han utnämnd till Mäktigast i Hållbarhetssverige av Aktuell hållbarhet.

Vi möter Mattias i Åre där han varit konferencier för Åre Sustainability Summit, då vi erbjudit honom skjuts till flyget i Östersund i en av Jämtkrafts elbilar.

– Det är inom transporterna vi kan göra skillnad idag. Och just nu kan vi se utvecklingen vecka för vecka. Vi är precis vid brytpunkten, säger Mattias.

Utveckling vecka för vecka

Under september månad blev antalet elbilar i Sverige 1825 fler. Det är den enskilt högsta ökningen av laddbilar någon månad hittillls. 2030-sekretariatet, som Mattias leder, samlar aktörer inom fordon, drivmedel, prognosmakare, pådrivare och omvärldsanalytiker och verkar för en fossiloberoende fordonsflotta i Sverige.

– De senaste åren har antalet elbilar ökat med 50-100 procent varje år och detta innan de större bilmärkena har kommit ut med sina modeller. Volvo har till exempel ingen ren elbil ännu. Den kommer nästa eller nästnästa år. Teslas bil för vanligt folk likaså, säger han.

Elbilsbonus kan ge skjuts

Regeringen har lagt fram ett förslag om en bonus på 60 000 kronor till alla som köper elbil. Fossilbränslebilar får höjd skatt de tre första åren, därefter ska koldioxidutsläppen beskattas. Det här gör att det blir dyrare att köra på fossila bränslen och att det blir billigare att köra klimatsmart. Bonussystemet träder i kraft 1 juli 2018.

– Den positiva utvecklingen har startat innan den här elbilsbonusen. Med 60 000 kronor extra blir beslutet att skaffa elbil ännu enklare att ta, tror Mattias.

Motorjournalister, Tesla och ungdomar

Mattias talar om ett attityd- och beteendeskifte till laddningsbara bilar.

– Det som förut var skeptiskt skrivet av motorjournalisterna är nu skrivet på förklarande sätt. Det är rätt häftigt att ha ”all effekt direkt” och ”inget avgasrör”. Men inget har betytt så mycket som Tesla. Tesla gjorde att elbilarna gick från att vara töntiga och rent av farliga, till att vara något man ville ha. Och sedan smittar det av sig. Tesla skapade habegäret, säger han.

På körskolorna idag är det många unga som väljer att enbart ta automatkörkort.

– ”Jag ska ändå köra elbil”, resonerar de. De ser ingen framtid med att köra fossilt alls. Det här är ett jättekliv i hur vårt beteende ändras, säger Mattias Goldmann.

Är räckviddsångest historia?

En viktig utvecklingsfaktor är möjligheter till publik laddning och snabbladdning eftersom det har visat sig ge en ökad känsla av trygghet. Enligt laddinfra.se ökar antalet publika laddpunkter stadigt. Samtidigt har elbilarnas räckvidd ökat och det finns många modeller av laddhybrider för den som vill köra riktigt långt.

– Räckvidden börjar bli en mer mental grej än en faktisk grej, säger Mattias. Det är få som behöver köra mer än 20-30 mil i sträck - sedan kan man väl ta en kopp kaffe åtminstone. Med de nya snabbladdarna hinner man ladda under den tiden, fortsätter han.

Andrahandsvärdet på elbilarna är fortfarande ganska lågt. Frågan är om det kommer att bromsa utvecklingen. Inte enligt Mattias:

– De flesta av oss satt inte fast vid skrivmaskinerna trots att de första datorerna var dyra och hade ett dåligt andrahandsvärde. För den som känner sig orolig finns idag goda möjligheter att leasa, säger han entusiastiskt.

Laddbox

Ladda din elbil hemma

Ladda din elbil snabbt och säkert. I vår laddlösning för hemmabruk ingår laddbox och installation.

Skaffa laddbox