”Utan laddbox hade det aldrig gått”

Henrik Lindström i bor med sin familj i ett hus i Målsta utanför Östersund. Nyligen skaffade familjen sin andra elbil. Då blev också en box för laddning ett måste. Dels för elsäkerheten, men även för den kortare laddtiden.

Publicerad 2019-12-19

henrik lindström står framför sin elbil

– Redan när vi bara hade Leafen var det svårt ibland. Vi skulle hämta och lämna på dagis, åka till jobbet och kanske handla på vägen hem. Vi var tvungna att stödladda ofta.

Familjen skaffade en begagnad Nissan Leaf för några år sedan. Deras bensinbil var i dåligt skick och de var nyfikna på hur det skulle vara med eldrift.

– Vi förälskade oss i den direkt. Vi tyckte den var så otroligt bra och smidig på alla sätt. Den hade lite för kort räckvidd. Perfekt för Östersundspendling, men om vi ville åka lite längre skulle vi behövt ett större batteri. Då gick tankarna till Tesla.

Egen laddbox en säkerhetsfråga

Nu står även en Model S på infarten. Och på väggen sitter en laddbox. Det var inget att fundera på för Henrik Lindström.

– Nej, dels går det snabbare att ladda, men sedan är det en säkerhetsfråga också. Den medföljande sladden blev väldigt upphettad vid laddning i vanligt eluttag. Laddboxen är designad för laddning av elbilar. Det är inte ett vanligt eluttag.

Eftersom belastningen på husets elsystem blir väldigt hög när en elbil laddas under många timmar, har Elsäkerhetsverket avrått ifrån att ladda i vanligt uttag med medföljande laddtillbehör. Det ska betraktas som en tillfällig lösning.

Henrik Lindström är mycket nöjd med laddboxen. Och installationen gick på några timmar. Sedan var det bara att sätta in kabeln och ladda.

– Det är inte så mycket att fundera på. Har du en elbil, skaffa en laddbox. Jag tycker det har funkat jättebra. Den laddar snabbt. Tre timmar för Leafen och åtta timmar för Teslan. Om batteriet är helt tomt.