Framtidskraft – Jämtkrafts podcast

Utvecklingen går i en rasande fart och vi vill försöka få fatt i vad som händer. I energipodden Framtidskraft frågar vi ut hållbarhetsexperter, digitaliseringsproffs och innovatörer om deras syn framtiden. Förhoppningsvis blåser en fin bris av framtid in över oss.

framtidskraft podcast

Lyssna i mobilen

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på iTunes, Acast och PodBean.

20. Annika Viklund är Årets Kraftkvinna 2019

- Once you have seen, you can´t unsee. När du väl ser vilka olikheter som råder i samhället så kan du inte låta bli att agera, för hur ska vi kunna lyckas ställa om till en fossilfri framtid om vi inte använder 100 % av all kompetens som finns i samhället, frågar Annika retoriskt.

Den här gången vill vi varna känsliga lyssnare för stor smittorisk av Annikas engagemang för jämställdhetsfrågor. Lyssning av Framtiskrafts avsnitt nummer 20 sker på egen risk.

19. Rätt identitet lockar kunderna

En snäll, smart och unik vän - det vill kunderna ha för att ta oss energibolag i hand.

Energibolagens uppvaknande för att vårda sina kundrelationer är ett måste, men det är ingen lätt sak att navigera rätt. För kunderna blir allt mer nogräknade och vill se starka och unika varumärken. Image och en känsla av att bli omhändertagen är viktigt om kunden ska bli nöjd. Hur ska energibolagen lyckas uppfylla dessa önskemål?

I det nittonde avsnittet av podden Framtidskraft borrar vi oss ner i kundrelationen med hjälp av Laurina QvarnströmSKI Svenskt Kvalitetsindex, som har mätt kundnöjdheten i energibranschen i 15 år. Hur ser relationen mellan kunder och energiföretag ut, på vilket sätt förändras förutsättningarna just nu och framför allt: hur ska energibolagen lyckas attrahera kunderna?

18. Framtidens smarta elnät

Smarta elnät – vad är det egentligen och vad ska de användas till? Exakt vad smarta elnät handlar om är inte glasklart, det beror lite på vem man frågar, men att de kommer att kunna spela en viktig roll för framtidens elmarknad och energiomställningen är förhoppningen.

I avsnitt 18 av podden Framtidskraft närmar vi oss de smarta elnätens nytta med hjälp av forskaren Cecilia Katzeff, Lokalkrafts vd Bosse Andersson och Energimarknadsinspektionens chefsekonom Thérese Hindman-Persson. Är det så att de smarta elnäten kommer att bli viktiga för hållbarheten eller bara helt enkelt nödvändiga för att behålla dagens elleveranser. Kanske både och?

17. Innovationsracet – en katalysator för framtiden

Går det att tävla i innovationskraft? Ja absolut. Det visar Power Circle Summit varje år när innovationsracet avgörs. Tävlingen är ett eldorado av unga företag som brinner för sin idé och vill göra skillnad. Och i år föll juryns val på Enjay som återvinner energi i storkök, en idé som sparar både pengar och miljö.

I avsnitt 17 av Framtidskraft möter vi tre av de företag som deltog i årets innovationsrace. Jesper Wirén vd för Enjay berättar om idén som tog dem till seger, Isabella Palmgren som är vd för Mimbly visar varför det bra att hushålla på vatten och Isac Kärrman på Eneryield förklarar hur machine learning förbättrar elkvaliteten.

16. Förändra mindset för att ta vara på AI-revolutionen

Förändringar går inte att flumma fram genom en presentation och sedan är det klart. Det handlar om att ändra människors ”mindset” och noggrant beskriva hur framtiden kommer att se ut och hur den ska tacklas för att företaget ska nå dit.

Var lite cool, sätt en begriplig vision, ha koll på vad du inte kan och kör ett omvänt mentorskap. Det är några av de knep som Amer Mohammed, ny digitaliseringschef för Cap Gemini, bjuder oss förändringsbenägna företag på i avsnitt 16 av podden Framtidskraft!

15. Hållbarhet – framtidens statusmarkör

Hållbarhet är på var samhällsaktörs läpp, kanske inte minst i energibranschen. Hur kommer hållbarheten att prägla samhällsutvecklingen och vilken plats energibranschen kan ta i den utvecklingen? Hur ser det hållbara Sverige ut om 30 år? Vilka möjligheter skapas för de som vill vara med om 30 år och vilka krav ställs? 

I avsnitt 15 av Framtidskraft pratar vi med Andreas Gyllenhammar, hållbarhetschef på Sweco. Andreas anser att vi kommer att se betydligt mer av hållbarheten som motor och energibranschen behöver omdefiniera sin roll och kliva fram för att ge energin sin rättmätiga plats i den hållbara samhällsutvecklingen.

14. Hur går det med energibranschens förflyttning?

Görs det tillräckliga innovativa framsteg? Tas det vara på digitaliseringen? Och hur går det med kundrelationerna? Det här är kärnfrågorna för energibranschens förflyttning och frågan är hur energibranschens aktörer själva ser på utvecklingstakten. 

I det fjortonde och årets sista avsnitt av energipodden Framtidskraft möter vi branschen själv. Pernilla Winnhed, vd för Energiföretagen Sverige, Kristina Säfsten, vd för Övik Energi och Håkan Feuk, chef för Sustainability and Corporate affairs på E.ON Sverige är panelen som summerar året och ger svaren. De resonerar kring hur det egentligen går för branschen med digitaliseringen, innovationskraften, kunderna, ja hela branschens förflyttning helt enkelt. Viljan och insikten finns där helt klart, frågan är vad som görs med den? 

13. Innovation - från idé till fungerande affärsmodell

Innovationskraft vill energiföretag gärna förknippas med, för självklart ska verksamheten vara innovativ och det ska finnas utrymme för att våga tänka nytt. Men vad handlar egentligen riktig innovation om och hur får man till den rent konkret i en organisation?

I det trettonde avsnittet av energipodden Framtidskraft möter vi Niklas Huss, innovationschef på Länsförsäkringar. Han har praktisk erfarenhet av hur man fångar ett företags innovationskraft och tar den vidare till fungerande affärsmodeller. För att nå hit måste man söka efter det som gör ont och är lite jobbigt och som behöver en annan lösning, menar Niklas Huss.

12. Det ska vara kunddrivet – men vill kunderna driva?

Energibranschens utveckling ska vara kunddriven. Vad innebär det i praktiken och finns kunddrivet i energifrågorna eller är det bara ett önsketänkande? Vad är nyckeln till att få kunder som driver på?

I det tolfte avsnittet av energipodden Framtidskraft möter vi Anna Stode, konsult på CFI Group och Joachim Lindborg, teknisk chef på Sustianable innovation. De resonerar bland annat om kunddriv som en överlevnadsfråga och ger exempel på hur energibranschen kan möta sina kunder på en förändrad marknad.

11. Möjligheter och utmaningar i den datadrivna världen

Utmaningar som består av viktiga etiska ställningstaganden när den AI som används riskerar att kränka kundernas integritet eller cementerar föreställningen att män är bättre chefer. Möjligheterna till en bättre värld när den digitala investeringsplattformen gör det möjligt för många att investera affärsmässigt i solenergi i Afrika. 

I det nya poddavsnittet möter vi digitaliseringsekonomen Anna Felländer och Sam Manaberi vd för företaget Trine, som på olika sätt ger perspektiv på digitaliseringen, möjligheter som bygger på den goda viljan och etik.

10. Så ser innovationskraften ut

Energibranschen behöver innovation. Men hur ser innovationerna ut och vilka idéer är värda att satsa på för att branschens aktörer ska lyckas möta framtiden med framgång? Den som hade svaret kunde lugnt luta sig tillbaka. Men svaret får bara den som inte lutar sig tillbaka, här krävs nyfikenhet och handlingskraft för att fånga de bästa innovationerna.

I det tionde avsnittet av energipodden Framtidskraft möter via företagen Blixt, Altris och Epishine. De har tre helt olika affärsidéer men förenas i att de är konkreta exempel på hur innovationskraften i energibranschen kan se ut.

9. Blockkedjor - en game changer

Kommer människor att lita mer på blockkedjeteknik än på ett fast handlag och en stadig blick? Vad händer när en blockkedja ersätter vår relation till en ledare, ett varumärke eller en organisation? Och hur kommer då näringslivets traditionella affärsmodeller att påverkas? I det här avsnittet av Framtidskraft pratar vi om varför blockkedjetekniken sägs vara en disruptiv teknik som kommer att vända uppochner på hur vi gör affärer, hur vi ser på tillit och transparens, men framförallt vilka möjligheter blockkedjeteknikerna skapar. Och vi försöker också att svara på den grundläggande frågan vad blockkedjor är.

I det nionde avsnittet av energipodden Framtidskraft medverkar Mats Björk, digital strateg på Esatto och Henrik Hjelte, vd på företaget ChromaWay.

8. AI skapar kundvärde och effektivitet

Alla pratar om Artificiell intelligens, Machine learning och Deep learning, men hör det framtiden till eller nuet? Klart är att det finns en enorm potential att utveckla affärsmodellerna för den som är med på algoritmtåget. Teknologin ger oss helt andra möjligheter än vad vi sett hittills. Många processer som vi idag gör manuellt kommer vi att kunna ersätta med algoritmer som gör arbetet mer korrekt och mycket snabbare än vad vi klarar av att göra.

I det åttonde avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi med Knut Johansen, vd på eSmartSystems och AI-evangelist, om vad AI kan bidra med och hur man gör om man vill vara med och nyttja möjligheterna.

7. Konsumentmakt med energirevolutionen

Energirevolutionen ger människor lokal makt över sina liv och sin ekonomi genom att de kan göra egen energi. Kunder blir istället medarbetare och medproducenter. Jämfört med alla andra sociala processer så är energirevolution extremt snabb därför att den kombinerar två saker; ekonomisk och social makt.

I det sjunde avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi energirevolution med tidningsmakaren och en av Sveriges starkaste förespråkare av alternativa energikällor – Johan Ehrenberg, eller el-Johan som han också kallas. Vi hör också Tomas Wall, vd på Desiderate AB och före detta forskningschef hos Fortum.

6. Unga entreprenörer utmanar med nya lösningar

Alger gör solceller mer effektiva. Djupdykning i batteriets kemi gör batterierna mer kraftfulla. Hör unga entreprenörer som utmanar energibranschen med nya lösningar på kundernas behov. Jämställdhet ökar både lönsamheten och kreativiteten.

I det sjätte avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi med utmanarna Sofia Allert – vd på Swedish Algae Factory, David Johansson – utvecklingsingenjör Insplorion AB och Amanda Lundeteg – vd för stiftelsen Albright, om kompetensbehov och attraktionskraft.

5. Öppna dörren för innovativ företagskultur!

Öppna upp! Allt från styrelsemöten till vd-ord. In med ny kompetens. Samarbeta med universiteten. Skapa kreativa labb, släpp in kreatörer och studenter att rocka runt. Öppenhet, tillgänglighet och ny kompetens. Det är grundbultar i en kreativ och innovativ arbetsplats för att klara den digitala omställningen.

I femte avsnittet av energipodden Framtidskraft får vi lyssna till marknadsföraren Mia Forsgren, Hyper Islands vd Charlotte Sundåker och Svenska Kraftnäts nya generaldirektör Ulla Sandborgh.

4. Inkludera kunderna

Energibranschen måste sluta med självömkan och att leva på gamla meriter. För att möta framtidens utmaningar behöver vi nya affärsmodeller där vi inkluderar kunderna, skaffar digitala kompisar och jobbar med trovärdigheten gentemot samhället.

I det fjärde avsnittet av energipodden Framtidskraft får vi höra sanningar från energiminister Ibrahim Baylan, Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma och Vattenfalls strategichef Andreas Regnell.

3. Delningsekonomi

I det tredje avsnittet av Framtidskraft utforskar vi en av de yngsta samhällstrenderna: Neokollektivism, eller delningsekonomin. Neokollektivisten drivs av digitaliseringen och viljan att göra gott. Hon vill spara pengar, miljö och tid. Vilka krav kommer energibranschen att möta till följd av neokollektivismen och hur ska vi svara upp?

Vi hör Johan Svenningsson, vd Uniper, Monika Karlsson, ordförande Energiföretagen Sverige och Johan Hassel vd tankesmedjan Global Utmaning.

2. Digitaliseringens möjligheter

Alla vill vara med i den digitala utvecklingen, men få vet hur. Den digitala ångesten breder ut sig över företagssverige. I vårt andra avsnitt av podcasten Framtidskraft undersöker vi hur digitaliseringen kommer att förändra energimarknaden och hur företag kan nyttja digitaliseringen.

Vi träffar bland andra den digitala rådgivaren Beata Wickbom, Fortums vd Pekka Lundmark och professor i människa-datorinteraktion Jan Gulliksen.

1. Almedalen

I vårt första avsnitt av podcasten Framtidskraft är vi i Almedalen. Här träffar vi experter, professorer och inspiratörer om hur de ser på energifrågan utifrån hållbarhetstrenden. 

Vi träffar bland andra klimatguru Anders Wijkman, LRFs vice vd Anders Holmestig och Catherine Holgersson vd Gavlegårdarna.