Just nu har vi tekniska problem med Mina sidor, vissa kunder kan ha problem att logga in. Vi arbetar för att lösa problemet.

Klas Liljegren, avgående vd på Jämtkraft.

Vd Klas Liljegren väljer att lämna Jämtkraft

Jämtkrafts vd Klas Liljegren väljer att lämna Jämtkraft av privata skäl, men kommer att jobba kvar på bolaget under en period. Vice vd, Ylva Andersson, träder in i hans ställe som vd tills en ny ordinarie vd är tillsatt.

Klas Liljegren rekryterades 2021 till Jämtkraft, framför allt utifrån sin affärsmässighet och sina stora kunskaper inom komplexa elhandelsfrågor. Han har under sin tid på Jämtkraft väglett bolaget när det gått in i en nödvändig ny fas i och med omställningen på elmarknaden.

– Jag är stolt över vad vi åstadkommit tillsammans. Jämtkraft är ett väldigt bra bolag med stora möjligheter. Nu väljer jag av privata skäl att säga upp mig. Det är inte någon särskild händelse eller något enskilt skäl som lett fram till mitt beslut. Det är en samlad bedömning som gör att jag väljer att gå vidare, säger Klas Liljegren, avgående vd på Jämtkraft.

Då Klas Liljegren slutar på egen begäran kommer han att jobba kvar under uppsägningstiden på sex månader. Han har trivts bra i Östersund och Jämtland. Familjen har han däremot nere i Skåne. Detta har förstås bidragit till beslutet att kliva av.

– Det har verkligen inte varit ett lätt beslut, men det är långt till Skåne där jag har min familj. Under uppsägningstiden kommer jag att finnas kvar och stötta bolaget som rådgivare. Det blir en flexiblare arbetssituation för mig.

Klas Liljegrens kunskaper inom el- och krafthandel har varit mycket värdefulla, särskilt under hösten 2022, som var en omvälvande period på elmarknaden.

– Tajmingen med Klas rekrytering hade inte kunnat vara bättre med tanke på de svårigheter som branschen varit utsatt för under det senaste året. Hans erfarenheter har varit och är av väldigt stor betydelse för bolaget. Det är tråkigt att han nu väljer att avgå, men vi respekterar givetvis hans beslut och det känns bra att han blir kvar som rådgivare inom bolaget en tid fram över, säger Kerstin Arnemo, styrelseordförande Jämtkraft.

Vice vd, Ylva Andersson, träder nu in och verkar som vd för Jämtkraft. Hon har stor erfarenhet och kunskap om bolaget.

- Jämtkraft får en fortsatt stabil styrning och ledning med Ylva, det känns mycket tryggt, säger Kerstin Arnemo.