En kvinna med axellångt blont hår och svart tröja tittar in i kameran.

Framtidskraft
– Jämtkrafts podcast

Utvecklingen går i en rasande fart och vi vill försöka få fatt i vad som händer. I energipodden Framtidskraft frågar vi ut hållbarhetsexperter, digitaliseringsproffs och innovatörer om deras syn på framtiden. Förhoppningsvis blåser en fin bris av framtid in över oss.

Lyssna i mobilen

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på iTunes, PodBean och Spotify.

32. Löser taxonomin behovet av hållbara investeringar?

Klimatförändringarna kräver hållbara investeringar. EU:s klassificeringssystem, den så kallade taxonomin, är tänkt att få kapitalet att leta sig fram till investeringar som är hållbara. Hur ska det gå till? Och kommer det att göra susen?

I det 32:a avsnittet av Framtidskraft möter vi Karl-Oskar Olming, chef för hållbarhetsstrategi och policies på SEB. Han sitter dessutom med i EU:s plattform för hållbar finansiering och ger råd till EU-kommissionen om hur den ska utforma framtidens taxonomi. Han berättar om idén bakom taxonomin, vilka möjligheter den ger och utmaningarna den står inför.

Lyssna på avsnittet på Podbean

31. Hur ska vi lyckas skapa förändring och acceleration?

Det är hög tid att bestämma vilket berg som ska bestigas härnäst. Energiföretagen behöver bli samhällsbyggare som under 60- och 70 talet då riskvilligheten var betydligt större. Men allra först måste vi veta vad vi vill!

I det 31:a avsnittet av Framtidskraft möter vi Staffan Movin och Peter Dahl som har gått på djupet om vad energibranschen behöver för att lyckas följa med sin tid. Förändrade strukturer för att kunna fånga medarbetarnas kraft är en insikt, att våga lämna ifrån sig kontroll till andra aktörer är en annan.

Lyssna på avsnittet på Podbean

30. När förändring är ett måste

Den klassiska mediabranschen upplever en gigantisk omställning där intäkterna viker och den gamla positionen utmanas på bred front. När energiföretagen tycker sig kunna välja förändringstakt har medieföretagen inget val. Vad kan energibranschen lära sig av mediebranschen? Lyssna på ett nytt avsnitt av podden Framtidskraft.

Lina Hedenström, chef för en av Sveriges största lokaltidningskoncern NTM, berättar i avsnitt 30 av podden Framtidskraft att läget är tufft och kräver nytänkande och förändringar. Men i grund och botten drivs hon av det uppdrag som hennes koncern alltid har haft och det är styrkan som driver åt rätt håll: journalistikens roll för det demokratiska samhället.

Lyssna på avsnittet på Podbean

29. Kommer elen att räcka till?

Den gröna omställningen lutar sig i stor grad mot elen. Den är en möjliggörare och efterfrågan ökar markant från hela samhället. Den stora frågan är om elen kommer att räcka till? 

”Absolut” svarar Johanna Lakso, vd för intresseorganisationen Power Circle, i det 29:e avsnittet av podden Framtidskraft. Men det kommer att kräva en omställning som sträcker sig bortom att kol ersätts med vind. Acceptansen och engagemanget från människor kommer att bli viktigt, menar Johanna Lakso.

Lyssna på avsnittet på Podbean

28. Flygets resa mot fossilfritt – en möjlighet till nya affärer

Alla måste bli fossilfria och flyget är inget undantag. Men är det ens möjligt? Kan flygplan  drivas av annat än jetmotorer med fossilt bränsle? Eller är det kanske en framtid där elmotorerna tar oss ut i världen som vi ska se fram emot?

I det 28:e avsnittet av podden Framtidskraft möter vi Henrik Littorin, konsult med fokus på flygets hållbarhetsfrågor och Anton Fagerström, projektledare på IVL Miljöinstitutet som tillsammans med Jämtkraft arbetar för att ta fram ett biobränsle för flyget. Båda ger hopp om en framtid där flyget drivs utan utsläpp. Flygets omställning är också en möjlighet för energibranschen att vara med och skapa affärslösningar som efterfrågas.

Lyssna på avsnittet på Podbean

27. Kundvärde skapar Kivras digitala succé

Kivra har seglat upp som ett av Sveriges digitala flaggskepp med en sanslös tillströmning av tusentals nya användare varje dag. Vad kan energibranschen lära av det superdigitala bolaget?

I det 27:e avsnittet av podden Framtidskraft möter vi Anna Bäck, vd för Kivra, den digitala brevlådan som just nu tar Sverige med storm. Hon har jobbat i över 20 år med digitalisering och innovation i såväl Europa som Kina. Att förkasta gamla sanningar och också vara långsiktig och uthållig är några av de värdefulla insikter som Anna Bäck delar med sig av.

Hur skapar du värdet? Hur får du de första kunderna att kliva på vid lansering av en ny digital tjänst? Dessa frågor brottades Kivra med för fem år sedan. Idag är de Sveriges nya flaggskepp inom digitala tjänster och de utmanar både Swish och BankID när det handlar om att skapa kundvärde. Lyssna till Anna Bäck vd för Kivra berätta om hur de nådde succé och framgång.

Lyssna på avsnittet på Podbean

26. Vätgas – en lovande energilösning på klimatkrisen? (Original)

Från en undanskymd tillvaro och knappt omnämnt när framtidens energisystem ska utformas till att vara på allas läppar. Varför är vätgasen så het just nu?

I avsnitt 26 av podden Framtidskraft möter vi Cecilia Wallmark, som jobbar med energisystem på Sweco och har drygt 20 års erfarenhet inom vätgas och bränsleceller. Hon har sett vätgasens utveckling på nära håll och inte minst hur omvärlden ser på grundämnet. Nyfiken okunskap har bytts ut mot skepticism till att i dag inge hopp för den gröna omställningen.

Lyssna på avsnittet på Podbean

25. Ta mer risk för att hitta rätt investeringar

Att minska utsläppen av koldioxid kräver mycket – inte minst teknisk innovation. Men vilka idéer har störst potential? Vilka företag har förmågan att göra skillnad? Och hur ser viljan hos dagens energiföretag ut att investera i ny teknik med osäker avkastning?

I det avsnitt 25 av podden Framtidskraft möter vi Markus Hökfelt från Almi Invest. Hans jobb är att investera i företag som gör allt för att realisera idéerna som på allvar ska minska utsläppen av koldioxid. Genom sin så kallade Greentechfond har Almi Invest hittills satsat i 17 företag med olika unika idéer. Markus Hökfelt är övertygad om att åtminstone ett av dessa företag en dag kommer att vara värderat till minst en miljard amerikanska dollar. Ett så kallt unicorn.

Lyssna på avsnittet på Podbean

24. När nya aktörer blir en injektion

Vad gör man när spelplanen förändras och nya aktörer utmanar? Att fortsätta i inkörda hjulspår är en dålig idé. Att försöka hitta nya vägar genom sitt invanda sätt att förändra är inte en så mycket bättre idé. Så hur gör man? 

I avsnitt 24 av podden Framtidskraft möter vi Alexandra Birger Röör från SMHI. 2014 släpptes väderdatan inom EU fri och nu öppnades möjligheter för nya aktörer att skapa nya innovationer. När Panasonic hade skapat en ny vädermodell skakades SMHI om på allvar och en nödvändig förändringsresa inleddes.

Lyssna på avsnittet på Podbean

23. Vad händer när energin blir gratis?

Var god – Stör! Utmana tanken, stör den ordning som nu gäller – för att hitta de nya affärsmodellerna som bjuds i omställningen till ett hållbart samhälle. Den nya tekniken driver på och för att greppa möjligheterna behövs teknisk intuition i organisationen som helhet.

I avsnitt 23 av podcasten Framtidskraft möter vi Märtha Rehnberg och Ingrid Hagberg från den danska tankesmedjan Dare Disrupt – enkelt översatt ”våga störa”. Och det är precis det som är deras utgångspunkt: gällande ordning måste störas. Ny teknik och digitalisering är givna ingredienser och då också teknisk intuition, det vill säga en bred förståelse hos många för vad den nya tekniken gör och vad den kan bidra med.

Lyssna på avsnittet på Podbean

22. Den gröna industrialismen ska greja utsläppen

Sveriges elproduktion med väldigt små utsläpp av koldioxid ger oss ett mycket bra utgångsläge att bli fossilfritt till 2045 – för elektrifieringen är viktig. Men än är vi inte framme i det utsläppsfria samhället. Hur går vår resa? Var står vi och hur ska vi nå ända fram?

I avsnitt 22 av podden Framtidskraft möter vi Svante Axelsson. Som regeringens samordnare för att Sverige ska bli fossilfritt sitter han som spindeln i nätet och om någon kan se möjligheterna så är det han. Han pratar om den gröna industrialismen som möjliggöraren och målar upp en Sverigeresa där han börjar i Luleå med den kolfria stålproduktionen, tar sig söderut och passerar på vägen en rad spännande projekt som ska ta oss till det fossilfria Sverige. Häng med på Svantes resa!

Lyssna på avsnittet på Podbean

21. Gröna investeringar tar oss in i framtiden

Det måste gå mycket fortare att få ut gröna innovationer på marknaden om vi ska klara av att nå klimatmålen. Men vem vågar och hur gör man för att lyckas investera i gröna energiinnovationer? Vilka investeringar är egentligen framtidens vinnare när spelplanen ser ut som den gör?

I avsnitt 21 av podden Framtidskraft möter vi investeraren Christopher Engman som vet hur de stora affärerna ska sys ihop och som tror stenhårt på den gröna energin. Han ger ur investerarperspektivet sin syn på energisystemets utveckling och drivs själv av att få gröna innovationer på plats snabbare.

Lyssna på avsnittet på Podbean

20. Annika Viklund är Årets Kraftkvinna 2019

- Once you have seen, you can´t unsee. När du väl ser vilka olikheter som råder i samhället så kan du inte låta bli att agera, för hur ska vi kunna lyckas ställa om till en fossilfri framtid om vi inte använder 100 % av all kompetens som finns i samhället, frågar Annika retoriskt.

Den här gången vill vi varna känsliga lyssnare för stor smittorisk av Annikas engagemang för jämställdhetsfrågor. Lyssning av Framtidskrafts avsnitt nummer 20 sker på egen risk.

Lyssna på avsnittet på Podbean

19. Rätt identitet lockar kunderna

En snäll, smart och unik vän - det vill kunderna ha för att ta oss energibolag i hand.

Energibolagens uppvaknande för att vårda sina kundrelationer är ett måste, men det är ingen lätt sak att navigera rätt. För kunderna blir allt mer nogräknade och vill se starka och unika varumärken. Image och en känsla av att bli omhändertagen är viktigt om kunden ska bli nöjd. Hur ska energibolagen lyckas uppfylla dessa önskemål?

I det nittonde avsnittet av podden Framtidskraft borrar vi oss ner i kundrelationen med hjälp av Laurina QvarnströmSKI Svenskt Kvalitetsindex, som har mätt kundnöjdheten i energibranschen i 15 år. Hur ser relationen mellan kunder och energiföretag ut, på vilket sätt förändras förutsättningarna just nu och framför allt: hur ska energibolagen lyckas attrahera kunderna?

Lyssna på avsnittet på Podbean

18. Framtidens smarta elnät

Smarta elnät – vad är det egentligen och vad ska de användas till? Exakt vad smarta elnät handlar om är inte glasklart, det beror lite på vem man frågar, men att de kommer att kunna spela en viktig roll för framtidens elmarknad och energiomställningen är förhoppningen.

I avsnitt 18 av podden Framtidskraft närmar vi oss de smarta elnätens nytta med hjälp av forskaren Cecilia Katzeff, Lokalkrafts vd Bosse Andersson och Energimarknadsinspektionens chefsekonom Thérese Hindman-Persson. Är det så att de smarta elnäten kommer att bli viktiga för hållbarheten eller bara helt enkelt nödvändiga för att behålla dagens elleveranser. Kanske både och?

Lyssna på avsnittet på Podbean

17. Innovationsracet – en katalysator för framtiden

Går det att tävla i innovationskraft? Ja absolut. Det visar Power Circle Summit varje år när innovationsracet avgörs. Tävlingen är ett eldorado av unga företag som brinner för sin idé och vill göra skillnad. Och i år föll juryns val på Enjay som återvinner energi i storkök, en idé som sparar både pengar och miljö.

I avsnitt 17 av Framtidskraft möter vi tre av de företag som deltog i årets innovationsrace. Jesper Wirén vd för Enjay berättar om idén som tog dem till seger, Isabella Palmgren som är vd för Mimbly visar varför det bra att hushålla på vatten och Isac Kärrman på Eneryield förklarar hur machine learning förbättrar elkvaliteten.

Lyssna på avsnittet på Podbean

16. Förändra mindset för att ta vara på AI-revolutionen

Förändringar går inte att flumma fram genom en presentation och sedan är det klart. Det handlar om att ändra människors ”mindset” och noggrant beskriva hur framtiden kommer att se ut och hur den ska tacklas för att företaget ska nå dit.

Var lite cool, sätt en begriplig vision, ha koll på vad du inte kan och kör ett omvänt mentorskap. Det är några av de knep som Amer Mohammed, ny digitaliseringschef för Cap Gemini, bjuder oss förändringsbenägna företag på i avsnitt 16 av podden Framtidskraft!

Lyssna på avsnittet på Podbean

15. Hållbarhet – framtidens statusmarkör

Hållbarhet är på var samhällsaktörs läpp, kanske inte minst i energibranschen. Hur kommer hållbarheten att prägla samhällsutvecklingen och vilken plats energibranschen kan ta i den utvecklingen? Hur ser det hållbara Sverige ut om 30 år? Vilka möjligheter skapas för de som vill vara med om 30 år och vilka krav ställs? 

I avsnitt 15 av Framtidskraft pratar vi med Andreas Gyllenhammar, hållbarhetschef på Sweco. Andreas anser att vi kommer att se betydligt mer av hållbarheten som motor och energibranschen behöver omdefiniera sin roll och kliva fram för att ge energin sin rättmätiga plats i den hållbara samhällsutvecklingen.

Lyssna på avsnittet på Podbean

14. Hur går det med energibranschens förflyttning?

Görs det tillräckliga innovativa framsteg? Tas det vara på digitaliseringen? Och hur går det med kundrelationerna? Det här är kärnfrågorna för energibranschens förflyttning och frågan är hur energibranschens aktörer själva ser på utvecklingstakten. 

I det fjortonde och årets sista avsnitt av energipodden Framtidskraft möter vi branschen själv. Pernilla Winnhed, vd för Energiföretagen Sverige, Kristina Säfsten, vd för Övik Energi och Håkan Feuk, chef för Sustainability and Corporate affairs på E.ON Sverige är panelen som summerar året och ger svaren. De resonerar kring hur det egentligen går för branschen med digitaliseringen, innovationskraften, kunderna, ja hela branschens förflyttning helt enkelt. Viljan och insikten finns där helt klart, frågan är vad som görs med den? 

Lyssna på avsnittet på Podbean

13. Innovation - från idé till fungerande affärsmodell

Innovationskraft vill energiföretag gärna förknippas med, för självklart ska verksamheten vara innovativ och det ska finnas utrymme för att våga tänka nytt. Men vad handlar egentligen riktig innovation om och hur får man till den rent konkret i en organisation?

I det trettonde avsnittet av energipodden Framtidskraft möter vi Niklas Huss, innovationschef på Länsförsäkringar. Han har praktisk erfarenhet av hur man fångar ett företags innovationskraft och tar den vidare till fungerande affärsmodeller. För att nå hit måste man söka efter det som gör ont och är lite jobbigt och som behöver en annan lösning, menar Niklas Huss.

Lyssna på avsnittet på Podbean

12. Det ska vara kunddrivet – men vill kunderna driva?

Energibranschens utveckling ska vara kunddriven. Vad innebär det i praktiken och finns kunddrivet i energifrågorna eller är det bara ett önsketänkande? Vad är nyckeln till att få kunder som driver på?

I det tolfte avsnittet av energipodden Framtidskraft möter vi Anna Stode, konsult på CFI Group och Joachim Lindborg, teknisk chef på Sustainable innovation. De resonerar bland annat om kunddriv som en överlevnadsfråga och ger exempel på hur energibranschen kan möta sina kunder på en förändrad marknad.

Lyssna på avsnittet på Podbean

11. Möjligheter och utmaningar i den datadrivna världen

Utmaningar som består av viktiga etiska ställningstaganden när den AI som används riskerar att kränka kundernas integritet eller cementerar föreställningen att män är bättre chefer. Möjligheterna till en bättre värld när den digitala investeringsplattformen gör det möjligt för många att investera affärsmässigt i solenergi i Afrika. 

I det nya poddavsnittet möter vi digitaliseringsekonomen Anna Felländer och Sam Manaberi vd för företaget Trine, som på olika sätt ger perspektiv på digitaliseringen, möjligheter som bygger på den goda viljan och etik.

Lyssna på avsnittet på Podbean

10. Så ser innovationskraften ut

Energibranschen behöver innovation. Men hur ser innovationerna ut och vilka idéer är värda att satsa på för att branschens aktörer ska lyckas möta framtiden med framgång? Den som hade svaret kunde lugnt luta sig tillbaka. Men svaret får bara den som inte lutar sig tillbaka, här krävs nyfikenhet och handlingskraft för att fånga de bästa innovationerna.

I det tionde avsnittet av energipodden Framtidskraft möter via företagen Blixt, Altris och Epishine. De har tre helt olika affärsidéer men förenas i att de är konkreta exempel på hur innovationskraften i energibranschen kan se ut.

Lyssna på avsnittet på Podbean

9. Blockkedjor - en game changer

Kommer människor att lita mer på blockkedjeteknik än på ett fast handlag och en stadig blick? Vad händer när en blockkedja ersätter vår relation till en ledare, ett varumärke eller en organisation? Och hur kommer då näringslivets traditionella affärsmodeller att påverkas? I det här avsnittet av Framtidskraft pratar vi om varför blockkedjetekniken sägs vara en disruptiv teknik som kommer att vända uppochner på hur vi gör affärer, hur vi ser på tillit och transparens, men framförallt vilka möjligheter blockkedjeteknikerna skapar. Och vi försöker också att svara på den grundläggande frågan vad blockkedjor är.

I det nionde avsnittet av energipodden Framtidskraft medverkar Mats Björk, digital strateg på Esatto och Henrik Hjelte, vd på företaget ChromaWay.

Lyssna på avsnittet på Podbean

8. AI skapar kundvärde och effektivitet

Alla pratar om Artificiell intelligens, Machine learning och Deep learning, men hör det framtiden till eller nuet? Klart är att det finns en enorm potential att utveckla affärsmodellerna för den som är med på algoritmtåget. Teknologin ger oss helt andra möjligheter än vad vi sett hittills. Många processer som vi idag gör manuellt kommer vi att kunna ersätta med algoritmer som gör arbetet mer korrekt och mycket snabbare än vad vi klarar av att göra.

I det åttonde avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi med Knut Johansen, vd på eSmartSystems och AI-evangelist, om vad AI kan bidra med och hur man gör om man vill vara med och nyttja möjligheterna.

Lyssna på avsnittet på Podbean

7. Konsumentmakt med energirevolutionen

Energirevolutionen ger människor lokal makt över sina liv och sin ekonomi genom att de kan göra egen energi. Kunder blir istället medarbetare och medproducenter. Jämfört med alla andra sociala processer så är energirevolution extremt snabb därför att den kombinerar två saker; ekonomisk och social makt.

I det sjunde avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi energirevolution med tidningsmakaren och en av Sveriges starkaste förespråkare av alternativa energikällor – Johan Ehrenberg, eller el-Johan som han också kallas. Vi hör också Tomas Wall, vd på Desiderate AB och före detta forskningschef hos Fortum.

Lyssna på avsnittet på Podbean

6. Unga entreprenörer utmanar med nya lösningar

Alger gör solceller mer effektiva. Djupdykning i batteriets kemi gör batterierna mer kraftfulla. Hör unga entreprenörer som utmanar energibranschen med nya lösningar på kundernas behov. Jämställdhet ökar både lönsamheten och kreativiteten.

I det sjätte avsnittet av energipodden Framtidskraft pratar vi med utmanarna Sofia Allert – vd på Swedish Algae Factory, David Johansson – utvecklingsingenjör Insplorion AB och Amanda Lundeteg – vd för stiftelsen Albright, om kompetensbehov och attraktionskraft.

Lyssna på avsnittet på Podbean

5. Öppna dörren för innovativ företagskultur!

Öppna upp! Allt från styrelsemöten till vd-ord. In med ny kompetens. Samarbeta med universiteten. Skapa kreativa labb, släpp in kreatörer och studenter att rocka runt. Öppenhet, tillgänglighet och ny kompetens. Det är grundbultar i en kreativ och innovativ arbetsplats för att klara den digitala omställningen.

I femte avsnittet av energipodden Framtidskraft får vi lyssna till marknadsföraren Mia Forsgren, Hyper Islands vd Charlotte Sundåker och Svenska Kraftnäts nya generaldirektör Ulla Sandborgh.

Lyssna på avsnittet på Podbean

4. Inkludera kunderna

Energibranschen måste sluta med självömkan och att leva på gamla meriter. För att möta framtidens utmaningar behöver vi nya affärsmodeller där vi inkluderar kunderna, skaffar digitala kompisar och jobbar med trovärdigheten gentemot samhället.

I det fjärde avsnittet av energipodden Framtidskraft får vi höra sanningar från energiminister Ibrahim Baylan, Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma och Vattenfalls strategichef Andreas Regnell.

Lyssna på avsnittet på Podbean

3. Delningsekonomi

I det tredje avsnittet av Framtidskraft utforskar vi en av de yngsta samhällstrenderna: Neokollektivism, eller delningsekonomin. Neokollektivisten drivs av digitaliseringen och viljan att göra gott. Hon vill spara pengar, miljö och tid. Vilka krav kommer energibranschen att möta till följd av neokollektivismen och hur ska vi svara upp?

Vi hör Johan Svenningsson, vd Uniper, Monika Karlsson, ordförande Energiföretagen Sverige och Johan Hassel vd tankesmedjan Global Utmaning.

Lyssna på avsnittet på Podbean

2. Digitaliseringens möjligheter

Alla vill vara med i den digitala utvecklingen, men få vet hur. Den digitala ångesten breder ut sig över företagssverige. I vårt andra avsnitt av podcasten Framtidskraft undersöker vi hur digitaliseringen kommer att förändra energimarknaden och hur företag kan nyttja digitaliseringen.

Vi träffar bland andra den digitala rådgivaren Beata Wickbom, Fortums vd Pekka Lundmark och professor i människa-datorinteraktion Jan Gulliksen.

Lyssna på avsnittet på Podbean

1. Almedalen

I vårt första avsnitt av podcasten Framtidskraft är vi i Almedalen. Här träffar vi experter, professorer och inspiratörer om hur de ser på energifrågan utifrån hållbarhetstrenden. 

Vi träffar bland andra klimatguru Anders Wijkman, LRFs vice vd Anders Holmestig och Catherine Holgersson vd Gavlegårdarna.

Lyssna på avsnittet på Podbean