Naturens egen humörhöjare

Känner du dig piggare? Mer avslappnad? Lycklig, rent av? Grattis, du har drabbats av vårkänslor!

Vår-kundbrev

Vårkänslor kan ta sig uttryck på många olika sätt. Vi kanske hälsar på främlingar på gatan, hittar på fler aktiviteter eller slår oss ner på närmsta bänk med näsan mot solen. Generellt handlar det om att ljuset och värmen gör oss piggare, gladare och mer sociala. Men vad händer i kroppen egentligen?

– En av ljusets viktigaste funktioner är att styra vår vakenhet och sömn, säger Thorbjörn Laike, professor i miljöpsykologi vid Lunds universitet.

Ljuset har en speciell betydelse i länder långt från ekvatorn där dagens längd skiftar stort. I södra Sverige går vi från sex timmar vid vintersolståndet i december till tolv timmar vid vårdagjämningen i mars. Längre norrut är skillnaderna ännu större. När dagarna blir längre får vi mer ljus på morgonen och det behöver vi för att styra vår biologiska klocka.

Med ljuset vaknar också kroppens signalsubstanser, till exempel serotonin, dopamin och noradrenalin, som kan påverka hur vi mår. Efter månader av mörker känns livet ofta lite lättare.

– Även temperaturen påverkar, att vi faktiskt börjar röra oss utomhus och får chansen att träffa andra människor. Vi blir mer sociala, aktiva och känner ofta ett högre välbefinnande. Förändringen brukar börja i april för att kulminera under sommaren, förklarar Thorbjörn Laike.

Men alla upplever inte positiva vårkänslor.

– Vissa personer påverkas i en negativ riktning och blir nedstämda i samband med den stora ljusförändringen, en sorts "vårnedstämdhet", säger Thorbjörn Laike.

Ta vara på ljuset!

Helst ska vi vara ute minst en timme om dagen. Även om vi sitter vid ett fönster och arbetar får vi bara i oss en bråkdel av det ljus vi får om vi går ut en mulen vårdag. Och det räcker inte med att bunkra ljus under helgerna.

– Vi människor kan inte lagra ljus så vi behöver komma ut i dagsljuset varje dag för att må bra, säger Thorbjörn Laike.

Visste du att…?

Det är inte alla sorters ljus som gör oss piggare. Varmt ljus i låga nivåer söver oss, till exempel den nedåtgående solen eller stearinljusets låga.

Källor: Alltomvetenskap, WSP