”Du kan cykla i kostym om du vill”

Försäljningen av elcyklar har ökat explosionsartat och elcyklen är här för att stanna. Det menar Jon Jogensjö som har transporterat såväl skolbarn som 80 kilo kamerautrustning i sin ellastcykel. –Du kan cykla i kostym om du vill, det är som att ta en promenad.

Årets julklapp – elcykeln – svarar utan bekymmer upp mot de kriterier som Handelns utredningsinstitut ställer på Årets julklapp: den ska ha väckt ett nytt intresse, representera den tid vi lever i och sålt bra. Under perioden september 2016 till augusti 2017 såldes 67 500 elcyklar vilket är 50 procent fler jämfört med året innan, intresset är alltså stort. En av dem som har tagit elcykeln till sig är filmfotografen Jon Jogensjö.

– I mitt arbete har jag ofta med mig mer saker än vad jag kan släpa på i kollektivtrafiken så jag bestämde mig för att testa ellastcykeln, berättar han. 

Snabbaste sättet

Med sin ellastcykel klarar Jon av alla vardagstransporter: att ta sig till och från jobbet, handla mat och skjutsa barn. Och snabbt går det. Han tar sig till jobbet inne i Stockholms city, en sträcka på 15 kilometer, på under en timme vilket är överlägset snabbare än något annat färdmedel i rusningstrafik.

– Dessutom kan jag åka när jag vill och påverkas inte av trafikstopp. Och framför allt är det ett supermiljöfordon, den miljövänliga aspekten var viktig.

Och skillnaden mellan en elcykel och en vanlig cykel är stor, understryker han.

– Nu kommer jag fram till jobbet och kontoret utan att vara svettig. Dessutom har jag medvind hela vägen hem tack vare att den är eldriven.

Och du rullar året om?

– Ja utan problem, cykelbanorna är sopsaltade så det är sommarväglag hela vintern.

Bättre cykelbanor krävs

Jon är övertygad om att elcykeln är här för att stanna.

–  Ja definitivt, försäljningen pekar rakt upp och man ser samma mönster i Europa.

Däremot finns mycket att önska när det gäller infrastrukturen menar han.

– Det krävs ett nytänk när det gäller parkeringar och underhåll av cykelbanor. Byggs infrastrukturen ut kommer ännu fler att nappa.

Vad som görs åt infrastrukturen återstår att se. Det vi vet är att regeringen, från och med januari 2018, inför en premie för den som köper en elcykel. Premien blir en fjärdedel av kostnaden för en elcykel eller elmoped för upp till 10 000 kronor.

Nyfiken och vill veta mer? Jon Jogensjö har startat nätverket Cykla med lastcykel – ta en titt! 

Regeringen inför elfordonspremie

Från och med den 1 februari 2018 kan privatpersoner som har köpt en ny elcykel, elmoped eller elmotorcykel ansöka om premien hos Naturvårdsverket. Premien motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms, maxbeloppet för bidraget är 10 000 kr. 

Läs mer här.