Allt fler elbilar – är vi redo?

Antalet elbilar ökar dramatiskt och trenden spås hålla i sig. Men kommer elen att räcka om allt fler ställer om? Och är Sverige redo?

Elbil

Ökat tryck på laddinfrastruktur

Trenden är tydlig; städer i Europa inför dieselförbud och bilindustrin ställer om till eldrivet – trycket på bättre laddinfrastruktur ökar. 

– Det handlar inte längre om att våra kunder beställer två eller fyra laddstationer, nu kan det vara upp emot 60 stycken, förklarar Fredrik Nordin, vd för laddoperatören CLEVER.

Ni startade 2015, hur har utvecklingen sett ut sedan dess?

– Vi har gått från att behöva förklara vad vi gör till att möta en enorm efterfrågan. Och det här är en utmaning för alla oss aktörer i dag – att möta efterfrågan och att även erbjuda attraktiva helhetslösningar för kunderna. Det råder ingen tvekan, elbilarna kommer att ta över, säger Fredrik Nordin. 

Belastning på elnätet

Det handlar alltså inte längre om ifall elbilen kommer att vinna mark utan om hur fort det kommer att gå. Fler elbilar kommer att ställa större krav på elnätet – inte så mycket konsumtionsmässigt som effektmässigt, särskilt vid rusningstid när alla ska ladda samtidigt. Frågan är alltså om elnätets överföringskapacitet räcker till överallt.

– Det finns el så att alla bilar i ett visst område kan laddas men lokalt räcker kanske elnätets överföringskapacitet inte till om alla bilar ska laddas samtidigt. Därför behöver vi ha ett digitaliserat och intelligent elnät, förklarar Arne Bergvik, koncernanalytiker vid Jämtkraft. 

Smart styrning

Utmaningen blir att styra konsumtionen så att elnätet används smartare. Den smarta infrastrukturen kan till exempel handla om att man med hjälp av digital styrning skiftar aktiviteten mellan olika laddstolpar vid till exempel en hyresfastighet eller ett företag.

– Laddstolparna skulle kunna portionera ut kapaciteten på ett smart sätt, kanske känna igen bilen i fråga, registrera hur mycket batterikapacitet som finns kvar och ser till att den bil som färdats längst prioriteras. En enklare variant kan vara en timer, som hindrar en plötslig belastning av nätet, säger Arne Bergvik.