Suddig gräns mellan verklighet och digitalt

Tänk dig att du ser någonting – men det finns inte på riktigt. Augmented reality, eller förstärkt verklighet som det också kallas, är det allra hetaste. Men vad är det? Och har du någon nytta av det?

Augmented reality, AR, är en kombination av den verkliga världen och den digitala. Det handlar om virtuella objekt som läggs på din omgivning. Till exempel att du får virtuella linjer utmålade framför dig för att hitta rätt i ett varuhus eller informationstavlor som dyker upp vid en spelare när du är på en fotbollsmatch.  

Snart i vår vardag

David Berglund är creative technologist och jobbar med att hålla koll på den senaste tekniken och hur den kan göra våra liv enklare och smartare. Enligt honom är det bara en tidsfråga innan AR blir naturligt för oss alla.

– När min son, som är ett år idag, vuxit upp kommer han inte göra någon skillnad på den verkliga världen och den digitala. Kanske skrattar han till och med lite åt tanken på att hans mamma och pappa behövde mobiler och datorer för att vara digitala.

Ikea först ut

I september släppte Ikea appen Ikea Place som de hoppas ska revolutionera sättet vi handlar möbler på. Genom appen kan användaren direkt se hur den där fåtöljen eller soffan hen är intresserad av kommer att se ut i miljön där den ska stå i.

– Företag som Microsoft, Google och Meta säljer redan glasögon som projicerar det digitala rakt in i dina ögon, berättar David och fortsätter:

– De riktar sig främst till företag eftersom tekniken fortfarande är lite dyr som konsumentprodukt, så vi vanliga dödliga får än så länge nöja oss med att uppleva AR genom våra mobiler.

Frågan är alltså inte om, utan när, augmented reality blir en självklar del av vår vardag. Och ja, den som lever får helt klart se…