Elbilen – här för att stanna

Intresset för att köpa en elbil är större än någonsin och utvecklingen av elbilarna går i en rasande fart. Bland annat tack vare en djärv aktör som 2003 bestämde sig för att satsa allt på ett kort.

Elbilar har bubblat upp med jämna mellanrum under åren, allt sedan den första byggdes redan i slutet av 1800-talet. Under 1990-talet var elbilen riktigt i rampljuset men den dog – tekniken var inte tillräckligt mogen.

Ökat intresse

Så när elbilen lanserades än en gång, för några år sedan, var det många som var skeptiska. ”Ännu en hajp”, hävdade man, men icke!

– Vi märker verkligen av ett ökat intresse, i Sverige säljs det hela tiden fler och fler elbilar, berättar Elna Holmberg, föreståndare för det nationella kompetensnätverket Swedish Electromobility Center, i vilket bland andra Chalmers Universitet ingår.

Nu finns nära 25 000 elfordon i Sverige vilket motsvarar en tillväxt på ungefär 90 procent under det senaste året.

– Fler överväger att köpa en elbil och fler och fler fordonstillverkare ökar räckvidden på sina fordon. När bilarna klarar upp emot 30 mil på en laddning börjar man närma sig Teslastandard, menar Elna Holmberg.

Djärvt och unikt

För det är Tesla som alla elbilar jämförs med, det nordamerikanska bilföretaget med miljardären Elon Musk i spetsen.

– Tesla gjorde något djärvt och unikt. Från att inte ha gjort några fordon alls skapade de inte bara en hel-elektrisk bil utan även en laddningsinfrastruktur i hela Sverige. De satsade allt på ett kort, vågade göra något annorlunda och de har gjort en fantastisk produkt.

Hur har det påverkat andra elbilstillverkare?

– Tesla har verkligen gått i bräschen och fått etablerade industrier att agera. Visst har även andra tillverkare satsat på elfordon, men Tesla driver hela branschen framför sig. De andra kanske hade kommit dit de är i dag ändå men det hade tagit längre tid.

Laddning största utmaningen

Vilka är då utmaningarna för elbilen?

– Bor du i hyreshus mitt i stan är det ofta svårt att ladda elbilen så den stora utmaningen ligger i att bygga ut laddningsinfrastrukturen. Och det, i sin tur, kommer att kräva ett smart system som gör att alla inte laddar samtidigt. Dessutom behöver det utvecklas bra, billiga och hållbara batterier med ökad räckvidd så att jag som förare kan känna mig trygg.

Kombinationen av att tekniken har mognat, att priserna är på väg ner och att batterierna har blivit bättre, gör att elbilen är här för att stanna – det är inte fråga om någon hajp den här gången, menar Elna Holmberg.

– Industrin storsatsar på hel-elektriska bilar. Och ska vi ha en fossilfri fordonsflotta i Sverige 2030, ja då behöver vi ha fler elfordon.

Jämtkraft och CLEVER tillsammans för laddinfrastruktur

På Jämtkraft har vi arbetat med laddinfrastruktur för elbilar sedan 2009, som en del i vår strävan mot en ökad andel förnybar energi.

I juni 2015 gick vi in som delägare i CLEVER som driver Sveriges största nätverk av snabbladdstationer för elbilar. Nu ägs det tillsammans av energibolagen Jämtkraft, Öresundskraft och Tekniska verken i Linköping.

Med CLEVER vill Jämtkraft ta ytterligare ett steg i utvecklingen av laddinfrastruktur och för ett klimatsmartare samhälle. CLEVERs ambition är att göra det så enkelt som möjligt att köra elbil genom att bygga laddstationer, erbjuda laddning, tjänster och all utrustning en elbilsägare behöver.

Jämtkraft har jobbat aktivt med Green Highway och med att bygga upp en fungerande laddinfrastruktur i Jämtland och Härjedalen. Vi vill att du som är elbilist ska ha tillgång till bekväm och smart laddning. Idag finns ett nät av publika laddplatser i hela Sverige, så även i Jämtland, Härjedalen, Västernorrland och Trönderlag så att du kan ladda din elbil eller laddhybrid. Ladda hem CLEVERs app för att få en överblick över laddstationerna.  Läs mer om vårt projekt här.

Är du intresserad och vill veta mer? 

Kontakta oss på 063-14 90 00