Boom för elbilar – så redo är Sverige

På bara fem år har antalet elbilar i Sverige tiodubblats. I dag rullar närmare 100 000 laddbara bilar på de svenska vägarna. Men hur ser det ut, hänger laddinfrastrukturen med?

en volkswagen elbil laddas utanför en villa.

I början av 2015 fanns omkring 10 000 laddbara bilar registrerade i Sverige. I dag har den siffran tiodubblats. Och fler elbilar kräver såklart sin laddinfrastruktur.

”Ökad förväntan”

För fem år sedan kunde man räkna till omkring 1 000 laddpunkter runt om i Sverige och i dag nästan 9 000. Så ja, infrastrukturen hänger med.

– Dels handlar det ju om att elbilarna blir fler och dels om en ökad förväntan, både från marknaden och från ett politiskt håll. Man räknar med att antalet elbilar kommer fortsätta öka och därför avsätts mer pengar i budget för laddinfrastrukturen, menar Daniel Kulin, vid Power Circle, elkraftsbranschens intresseorganisation och fortsätter:

– Det finns ingenting om talar för en avmattning. Vår prognos är att vi kommer att ha 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige 2030.

Vem betalar?

Det finns dock sådant som riskerar dra ner på takten i utvecklingen.

– Det som skulle kunna hända är att det blir problem med anslutande tekniska system som byggnader eller elnät. Eller att det uppstår en konflikt kring vem som ska betala. Är det skattebetalarna, parkeringsägarna, hyresgästerna eller elnätskunderna?

Ja, vilka är det?

– Mest handlar det om en kombination. Att köra elbil innebär ju fördelar såväl för mig som privatperson som för fastighetsägare och landet i stort. För privatpersoner blir det ett billigare och bekvämare transportsätt, för fastighetsägare ökar efterfrågan på bostäder med laddmöjligheter och för Sverige innebär det till exempel en minskad import av olja.

Utvecklas ständigt

Förutom att laddstationerna blir fler så utvecklas de också hela tiden. Bland annat är trådlös laddning på väg, elvägar och V2G, en teknologi som innebär att elbilen laddas från nätet och ger energi tillbaka vilket balanserar belastningen.

– Dessutom kommer standard ISO 15118 som bland annat innebär att elbilen och laddboxen kan prata med varandra och föra över information om vem som äger bilen och hur mycket ström den vill ha.