Därför blir du trött på hösten

Mörker och kyla. Inte konstigt att vi blir lite trötta och orkeslösa så här års. Men varför tar egentligen energin i kroppen slut? Och vad kan du göra för att fylla på energidepåerna igen? Här är en snabbgenomgång.

hosttrott_815x458

Precis som en bil behöver bränsle för att fungera behöver människan mat för att fungera. Maten vi äter omvandlas till energi som går ut till olika delar av kroppen. Energi finns i nästan all mat vi äter, men bara för att den är energirik betyder det inte att den är näringsrik. Det är viktigt att maten innehåller till exempel vitaminer och mineraler, annars kan du få vitaminbrist och bli – just det – trött.

Fler orsaker till trötthet

Okej, du äter bra och näringsrikt men är ändå energilös. Vad kan det bero på? Det finns flera tänkbara orsaker, till exempel sömnbrist. Om du är stressad, snarkar mycket eller har sömnapné försämras din sömnkvalitet vilket efter ett tag kommer påverka ditt mående. Det kan också handla om att du vistas för mycket inomhus eller av annan anledning inte får tillräckligt med dagsljus. Då kan du börja känna dig trött, seg och deppig. Det beror på att produktionen av hjärnans eget ”sömnmedel” melatonin ökar under det mörka halvåret.

 

Det här kan du göra för att hålla energin uppe:

 1.      Rör på dig

Din kropp älskar att träna – även om det kanske inte alltid känns så. Motion frigör endorfiner och ökar blodcirkulationen. Ett väldigt bra knep för att behålla energin.

2.      Vistas utomhus

Dagsljuset hjälper till att hålla undan melatoninet. En kort promenad på lunchen kommer göra stor skillnad.

3.      Skippa kaffet

Jo tyvärr. kaffe ger bara en kortvarig energikick precis som godis. Testa att byta ut kaffet mot grönt te. Grönt te innehåller mängder av antioxidanter och sägs skydda mot sjukdomar.

4.      Snooza inte

Det stjäl bara massa energi att vakna och somna om vartannat. Försök kliva upp på en gång och gärna samma tid varje morgon.

5.      Drick vatten

För att kroppen ska fungera måste vi dricka vatten. Så är det bara. Och när du känner dig törstig har det redan gått för långt. Fyll därför på regelbundet under hela dagen.

Källa: 1177 vårdguiden, 1177.se