Fossilfria verksamheter
Jämtkraft strävar efter att alla våra transporter ska bli fossilfria. Det handlar om transporter med våra egna bilar, externa transporter samt tjänsteresor.
Under året har en strategi fastställts för hur övergången till fossilfria transporter ska ske. Vi ser att år 2025 kommer en större del av våra egna fordon utgöras av elfordon. En viktig del i omställningen är att tanka förnybara bränslen i befintliga bilar, till exempel HVO i dieselbilar. Vi kommer successivt gå över till elfordon för våra person- och servicefordon. Idag har vi tio elbilar och åtta elhybrider (13 procent laddbara fordon). 2017 var fossilandelen 92 procent i fordonsbränslet och 2018 hade fossilandelen minskat till 82 procent (beräknat utifrån koldioxidutsläpp).
Vi ställer krav i upphandlingar av externa transporter på fossilfritt bränsle.
I vår resepolicy framgår det att tåget alltid ska prioriteras vid tjänsteresor. Under året har nattåget åter börjat trafikera varje dygn mellan Jämtland – Stockholm. Det har bidragit till att vi ökat våra tågresor med 105 procent jämfört med 2017. Tåget stod för 13 procent av alla flyg- och tågresor 2018. Under året tog vi tillsammans med Swedavia initiativ till att handla upp fossilfritt flygbränsle för inrikesflyg från Åre/Östersund flygplats till Stockholm motsvarande våra resor under 2019. Flyget är en viktig förutsättning för regional utveckling och näringslivet i Jämtland men i nuläget bidrar flyget väsentligt till klimatförändring. Vårt syfte med initiativet är att skapa efterfrågan på fossilfritt bränsle och därmed ökad produktion och så småningom lägre bränslepriser på fossilfritt.
Jämtkrafts utsläpp av växthusgaser påverkar atmosfären och den globala uppvärmningen. Nedan finns en sammanställning över utsläppen, uppdelat på tre delar (GRI 305-1, GRI 305-2, GRI 305-3):
-
Scope 1: Direkta utsläpp från egenägda källor
-
Scope 2: Indirekta utsläpp från köpt el och värme
-
Scope 3: Övriga indirekta utsläpp, bland annat från leverantörer och tjänsteresor
Merparten av 2018 års koldioxidutsläpp kommer från användningen av torv, 22 500 ton CO2e och 3 220 CO2e fossil olja vid fjärrvärmeverken. Vi arbetar för att fasa ut dessa bränslen och har som mål att vara fossilfria år 2025. Även transporter tillhör de större koldioxidposterna, såväl externa transporter som från våra egna fordon och tjänsteresor, totalt 1730 ton CO2.
Jämtkrafts totala koldioxidutsläpp har legat rätt konstant de senaste två åren även om vi har en strategi att bli fossilfria både inom el- och värmeproduktion och inom våra transporter.
2018 fanns det sammanlagt 516 kg svavelhexafluorid, SF6, installerat vid Jämtkrafts anläggningar att jämföra med 511 kg 2017. Ökningen utgörs av återinstallation av lagerförda begagnade brytare som påfyllts till fullt tryck efter att ha varit lagerförda med halvt gastryck.
Under året påfylldes 0,3 kg SF6, vilket motsvarade utläckt gas. Under 2017 påfylldes 2,3 kg. Från och med 2012 används svavelhexafluorid inte längre i nyinstallerade elkopplare och kylutrustningar vid spänningsnivåer under 45 kV.
Av tabellen nedan framgår Jämtkrafts klimatpåverkan de senaste två åren jämfört med basåret 2011.
År |
Koldioxidutsläpp CO2e |
2018 |
30 985 ton |
2017 |
30 947 ton |
2011 (basår) |
41 961 ton |
|
2018
|
2017
|
2011
|
Biogen CO2e biogas, ton
|
166
|
199
|
972
|
Biogen CO2e träbränsle, ton
|
286 649
|
284 704
|
293 141
|
Scope 1/total energiproduktion, kg CO2e/MWh
|
16
|
15
|
18
|
Scope 1/levererat till slutkund, kg CO2e/MWh
|
27 |
26 |
31 |
Scope 2/levererat till slutkund, kg CO2e/MWh
|
0
|
0,1
|
0,9
|
Scope 1-3/total energiproduktion, kg CO2e/MWh
|
17
|
16
|
22
|
|
|
|
|
Emissionsfaktorer
Utsläppen mäts i enheten koldioxidekvivalenter (CO2e) och omfattar koldioxid, metan, lustgas och svavelhexafluorid (SF6.). Jämtkraft använder det webbaserade klimatprogrammet Svante för att beräkna utsläppen av växthusgaser. Redovisningen sker enligt Greenhouse Gas Protocol, GHG-protokollet.
Scope 1
|
|
Uppvärmning |
|
Biodiesel |
0 ton CO2e/m3 |
Biogas |
3,9 kg CO2e/MWh |
Eldningsolja 1 |
2 683 kg CO2e/m3 |
Eldningsolja 2 - 5 |
2 968 kg CO2e/m3 |
Torv |
393 kg CO2e/MWh |
Trädbränsle |
4,2 kg CO2e/MWh |
Egenägda tjänstebilar, egna fordon och maskiner |
|
Bensin B95 |
2,3 ton CO2e/m3 |
Biodiesel 100% HVO |
0 ton CO2e/m3 |
Biodiesel 30% förnybart |
1,82 ton CO2e/m3 |
Diesel 20% förnybart |
2,06 ton CO2e/m3 |
Diesel B5 |
2,47 ton Co2e/m3 |
|
|
Scope 2
|
|
Förnybar el Jämtkraft (vattenkraft 74 %, vindkraft 12%, bio, 14 %) |
0 g CO2e/kWh |
Förnybar el Scandem (100% vattenkraft) |
0 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Jämtkraft Östersund |
23 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Jämtkraft Krokom |
13 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Jämtkraft Åre
|
20 CO2e/kWh |
Scope 3
|
|
Tjänsteresor |
|
Flyg <463 km |
331 g CO2e/personkilometer |
Flyg 463 - 3700 km |
180 g CO2e/personkilometer |
Taxibil, diesel |
73 g CO2e/personkilometer |
Buss, biobränsle |
15 g CO2e/personkilometer |
|
|
GWP-värden (Global Warming Potential) |
|
AR4 |
|
CO2 |
1 |
CH4 |
25 |
N2O |
298 |
SF6 |
22 800 |