Jämtkraft AB:s hållbarhetsredovisning 2019 är avlämnad av styrelsen och beskriver bolagets övergripande mål och strategier samt årets resultat inom väsentliga hållbarhetsområden. Denna redovisning är även Jämtkraft AB:s lagstadgade hållbarhetsrapport för räkenskapsåret 2019. Alla helägda dotterbolag i Jämtkraft AB ingår i hållbarhetsrapporten. En lagstadgad hållbarhetsrapport enligt ÅRL är en rapport med hållbarhetsinformation som behövs för förståelsen av företagets utveckling, ställning och resultat samt konsekvenserna av verksamheten. Denna information omfattar frågor rörande miljö, sociala förhållanden, personal, respekt för mänskliga rättigheter och motverkande av korruption.
Vi redovisar sex GRI-indikatorer i enlighet med GRI Standards, fyra indikatorer inom miljö och två inom sociala förhållanden som framgår av tabellen nedan. Hållbarhetsrapporten, inklusive ovan nämnda indikatorer från GRI Standards, är granskad av våra revisorer, Deloitte AB.
Krav ÅRL | Avsnitt | Affärsmål 2019 | Aspekter/innehåll | Indikatorer GRI Standards |
Affärsmodell med värdekedja | Jämtkraft |
Lönsam verksamhet, Hållbara relationer och nöjda kunder |
Värdekedjan - resurser - hur vi gör - vårt erbjudande - värdet vi skapar |
|
Intressenter | Människa | Hållbara relationer och nöjda kunder | ||
Risk | Jämtkraft | Risk/Kris | ||
Motverkande av korruption | Ekonomi | Lönsam verksamhet | ||
Miljö | Miljö | Fossilfri energi | GRI 302-1 Energianvändning inom organisationen GRI 305-1 Direkta utsläpp av växthusgaser (Scope 1) GRI 305-2 Indirekta utsläpp av växthusgaser (Scope 2) GRI 305-3 Övriga indirekta utsläpp av växthusgaser (Scope 3) |
|
Sociala förhållanden och personal | Människa |
Hållbara relationer och nöjda kunder Attraktiv och säker arbetsplats |
GRI 403-2 2016 Arbetsrelaterade olyckor GRI 405-2 Löneskillnader mellan kvinnor och män |
|
Mänskliga rättigheter | Människa | Hållbara relationer och nöjda kunder |