Målanalys Miljö
Resultatanalys kopplat till de miljömässiga målen uppsatta för 2020.
Fossilfria från våra egna fordon
År 2025 ska vi vara fossilfria (noll CO2e-utsläpp) från våra egna fordon. Från 2018 ska vi minska koldioxidutsläpp från våra egna fordon med 40 procent årligen.
Mål 2020: 123 ton CO2e
Utfall 2020: ✅ 106 ton CO2e
Mål ton CO2e
Kommentar: Under 2020 minskades koldioxidutsläppen tack vare att det tankades fossilfritt bränsle i högre utsträckning än året innan. Vår målsättning 2025 är att större delen av våra egna fordon utgörs av elfordon. Fram tills dess är fossilfritt bränsle i befintliga bilar en viktig del i omställningen. Vi ökar andelen elfordon successivt i vår fordonsflotta.
Minska utsläppen från fossila bränslen
Vi ska minska CO2e-utsläpp i värmeproduktion från fossila bränslen och torv på cirka 20 000 ton CO2e år 2016 till 0 ton år 2025.
Mål 2020: CO2e-utsläpp från fossil oljeproduktion; 300 ton CO2e och från transporter; 1 000 ton CO2e. Totalt: 1 300 ton CO2e.
Utfall 2020: ✅ 135 ton CO2e från olja och 647 ton CO2e från transporter. Totalt: 782 ton CO2e.
Koldioxid från förbränning torv, ton CO2e.
Koldioxid från förbränning fossil olja, ton CO2e.
Koldioxid från transporter för bränslehantering, ton CO2e.
Kommentar: Tack vare en driftsäker värmeproduktion med få oplanerade driftstopp och att vi ställer krav på bränsletransportörer och entreprenörer nåddes målet. Torvbrytningen är avslutad och torven håller på att fasas ut. Vi har kvar en del i lager som beräknas eldas upp under 2021.
Metod och emissionsfaktorer
Metod
Klimatberäkningen och -rapporteringen bygger på ’The Greenhouse Gas Protocol: A Corporate Accounting and Reporting Standard – Revised Edition’ (GHG-protokollet) och den kompletterande ’Corporate Value Chain (Scope 3) Accounting and Reporting Standard’. Dessa är de mest använda internationella redovisningsverktygen för företag och organisationer för att förstå, kvantifiera och hantera växthusgasutsläpp. Standarderna är utvecklade inom ett samarbete mellan World Resources Institute (WRI) och the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD).
Beräkningarna följer GHG-protokollets principer, vilka är listade nedan:
- Relevans: rapporteringen ska på ett relevant sätt spegla företagets eller organisationens utsläpp så att den kan fungera som ett beslutsunderlag för användare både internt och externt.
- Fullständighet: rapporteringen ska täcka alla utsläpp inom den angivna systemgränsen. Eventuella undantag ska beskrivas och förklaras.
- Jämförbarhet: metoden för beräkningar ska vara konsekvent så att jämförelser kan göras över tid. Förändringar i data, systemgränser, metoder eller dylikt ska dokumenteras.
- Transparens: all bakgrundsdata, alla metoder, källor och antaganden ska dokumenteras.
- Noggrannhet: de beräknade utsläppen ska ligga så nära de verkliga utsläppen som möjligt.
Beräkningarna görs enligt handlingsprogrammets riktlinjer. Årets beräkning omfattar: stationär förbränning, mobil förbränning, läckage av köldmedel, elektricitet, värme, tjänsteresor, uppströms transport och distribution, och avfall. Scope 3 utsläpp från produktion av energibärare har uteslutits.
Emissionsfaktorer
Scope 1 |
|
Stationär förbränning | |
ACP Diesel MK 1 | 2 596,9 kg CO2e/m3 |
Biogas | 4,0 kg CO2e/MWh |
Diesel | 1 894,3 kg CO2e/m3 |
Eldningsolja 1 | 2 667,3 kg CO2e/m3 |
Eldningsolja 2 - 5 | 2 930,3 kg CO2e/m3 |
HVO | 0,0 ton CO2e/m3 |
Torv | 390 kg CO2e/MWh |
Pellets | 5,2 kg CO2e/MWh |
Torv | 385,1 kg CO2e/MWh |
Träflis | 5,9 kg CO2e/MWh |
Mobil förbränning (egenägda tjänstebilar, egna fordon och maskiner) | |
Bensin B95 | 2 252,0 kg CO2e/m3 |
Diesel | 1 894,3 kg CO2e/m3 |
Dieselmix (35-57% förnybart) | 1 526,0 kg CO2e/m3 |
HVO | 0,0 ton CO2e/m3 |
Läckage av köldmedia | |
R404A | 3922,0 g CO2e/kWh |
R407C | 1774,0 g CO2e/kWh |
Scope 2 |
|
Förnybar el (vattenkraft 74,43%, vindkraft 25,38%, sol, 0,19%) | 0,0 g CO2e/kWh |
Förnybar el (100% vatten) | 0,0 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Östersund (2019) | 16,4 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Krokom (2019) | 6,6 g CO2e/kWh |
Fjärrvärme Åre (2019) | 6,4 CO2e/kWh |
Scope 3 |
|
Tjänsteresor | |
Flyg <463 km | 271,0 g CO2e/personkilometer |
Flyg 463 - 3700 km | 169,7 g CO2e/personkilometer |
Taxi | 142,9 g CO2e/personkilometer |
Buss | 56,1 g CO2e/personkilometer |
Hotell | |
Sverige | 12 000,0 g CO2e / rum & natt |
Norge | 12 000,0 g CO2e / rum & natt |
Belgien | 15 200,0 g CO2e / rum & natt |
Tyskland | 18 613,0 g CO2e / rum & natt |
Storbritannien | 20 394,3 g CO2e / rum & natt |
Avfall | ||||
Deponi | Återvinning | Förbränning | Enhet | |
Jord | 17,59 | kg CO2e / ton | ||
Isolering | 1,25 | kg CO2e / ton | ||
Industriavfall | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Wellpapp | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Papper | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Plast | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Metaller | 1,26 | 1,01 | kg CO2e / ton | |
Bygg- och rivningsavfall | 1,01 | kg CO2e / ton | ||
Glas | 21,32 | kg CO2e / ton | ||
Trä | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Elavfall och elektroniska produkter | 21,32 | kg CO2e / ton | ||
Batterier | 21,32 | kg CO2e / ton | ||
Mineralolja | 21,32 | 21,32 | kg CO2e / ton | |
Plastic and metals | 11,16 | kg CO2e / ton | ||
Kläder | 21,32 | kg CO2e / ton | ||
Vattenbehandling | 0,0007 | kg CO2e / ton |
GWP-värden (Global Warming Potentials, 100 år) | |
AR4 | |
Koldioxid, CO2 | 1 |
Metan, CH4 | 25 |
Dikväveoxid, N2O | 298 |
Fluorkolväten | Se IPCC AR4 – Tabell 2.14 |
Perfluorkarboner | Se IPCC AR4 – Tabell 2.14 |
Svavelhexafluorid, SF6 |
22 800 |