Nu ska alla ha fått tillbaka strömmen, det som behöver åtgärdas är följande: I Nälden ska fjärrvärmen åtgärdas innan kl 15 idag, men det kan dröja ett tag innan det är full värme igen.

Avbrottskartan
Jimmy Anjevall och Marianne Kurtsson.

Jämtkraft stöttar inköp av ellastbilar

“Jag rullar utan buller”. Det är budskapet som ska stå på tio tunga eldrivna lastbilar i Jämtland under hösten 2023. Reklamplatsen köps av Jämtkraft i syfte att stötta inköpet av de dyra elfordonen. Målet är att få fler entreprenörer att våga ställa om till eldrift.
Publicerad:

Att ställa om Sveriges tunga fordonsflottan till el på kort tid är en svårknäckt nöt. Det är mestadels en fråga om hur mycket fordonsentreprenörerna har råd att investera. Att köpa in en eldriven lastbil istället för en lastbil som går på diesel, kostar ungefär dubbelt så mycket. Och de statliga stöd som finns att söka kan redan vara slut när inköpet sker.  

– Vi ville försöka underlätta på kreativa sätt. Det ligger i Jämtkrafts intresse att företag med tunga fordon klarar av att ställa om till eldrift. Vi köper också regelbundet tunga fordonstjänster och eftersom vi ska vara helt fossilfria 2030 påverkar det även våra leverantörer. Bidraget är blygsamt, men kanske kan det täcka en del av driftkostnaden för elfordonen, säger Jimmy Anjevall, energispecialist på Jämtkraft.  

Erbjudande till de 10 första

De tio första bilarna i kommunerna Östersund, Åre, Krokom, Berg, Bräcke och Strömsund som anmäler intresse får ta del av Jämtkrafts annonserbjudande som löper fram till och med 2025. Kraven är att företaget är el- och elnätskund hos Jämtkraft samt att bilen väger mer än 3,5 ton. Sandberg & Jonsson Åkeri AB har hoppat på och har redan köpt in flera ellastbilar. 

– Det var inte så att Jämtkrafts erbjudande på något sätt var avgörande, men det är klart att det påverkar. Steget för oss var dessutom kortare eftersom vi redan har en ellastbil sedan tidigare och har upplevt en tydlig förbättring av chaufförernas arbetsmiljö. De är piggare när de får köra elbil och slipper bullret från en dieselmotor, säger Marianne Kurtsson, vd på Sandberg & Jonsson. 

Annonserbjudandet går ut på att Jämtkraft köper reklamplats på fordonen och betalar 1 000 kronor per månad och fordon. Tillbaka får Jämtkraft ut budskapet att eldrift leder till bättre arbetsmiljö som förhoppningsvis får fler att tänka till. 

– Vi kommer även att begära in uppföljningar kring upplevd arbetsmiljö, ekonomi och kundnöjdhet, för att få ett bra underlag till fler entreprenörer som går i samma tankar, säger Jimmy Anjevall. 
 
För mer information eller intervju med lastbilsförare: 
Martin Machnow, pressansvarig Jämtkraft 
063-57 74 72

Bilder

Sandberg & Jonssons två första lastbilar med Jämtkrafts reklambudskap.
Sandberg & Jonssons två första lastbilar med Jämtkrafts reklambudskap.
Jämtkrafts energispecialist Jimmy Anjevall och Sandberg & Jonssons vd Marianne Kurtsson är nöjda med samarbetet.
Jämtkrafts energispecialist Jimmy Anjevall och Sandberg & Jonssons vd Marianne Kurtsson är nöjda med samarbetet.
Varje ellastbil har två annonsytor för Jämtkrafts kampanj.
Varje ellastbil har två annonsytor för Jämtkrafts kampanj.
Ellastbilens bakre yta erbjuder en större plats där kampanjnamnet ryms.
Ellastbilens bakre yta erbjuder en större plats där kampanjnamnet ryms.
Annonstexten "Jag rullar utan buller" anspelar på bättre arbetsmiljö för chaufförerna.
Annonstexten "Jag rullar utan buller" anspelar på bättre arbetsmiljö för chaufförerna.
Att påskynda elektrifieringen av tunga fordon, är viktigast för oss, säger Jämtkrafts energispecialist Jimmy Anjevall.
Att påskynda elektrifieringen av tunga fordon, är viktigast för oss, säger Jämtkrafts energispecialist Jimmy Anjevall.
Sandberg & Jonssons vd Marianne Kurtsson menar att elbilschaufförerna är piggare och gladare än kollegorna som kör dieselmotor.
Sandberg & Jonssons vd Marianne Kurtsson menar att elbilschaufförerna är piggare och gladare än kollegorna som kör dieselmotor.
Vid arbetsdagens slut sätts lastbilarna på laddning. Lastbilarna klarar en halv till tre dagar på en laddning beroende på körsträcka.
Vid arbetsdagens slut sätts lastbilarna på laddning. Lastbilarna klarar en halv till tre dagar på en laddning beroende på körsträcka.
Den ellastbil som har längst körsträcka klarar sig med en fyllnadsladdning över lunch.