Ett tiotal fastigheter på Vinbärsvägen i Odensala är utan varmvatten på grund av ett avbrott i fjärrvärmeledningen. Felet beräknas vara åtgärdat omkring klockan 15.00.

En parkerad elcykel med en hjälm hängande på styret

Följ strömmen – på cykel

När vägarna sopas rena från grus då vet man – våren är här och det är dags att ta fram cykeln från förrådet. Är du en av dem som vill skaffa en elcykel? Här är tipsen du vill läsa innan din investering. Är du redan elcyklist och funderar på service och däckbyte? Ta del av expertens kloka råd.

Med motorn i centrum

Låga driftskostnader, en härlig upplevelse och större frihet. Fördelarna är många med att äga en elcykel. Från att främst ha varit ett transportmedel i urbana miljöer finns det idag även ett stort utbud av elcyklar för turer i skogen och på fjället.

Niklas Sundberg, butikschef på Söder Sport i Östersund, berättar att det är en stor efterfrågan på elcyklar, och utbudet är minst lika gediget. Hur vet man då vad man ska titta efter? Utöver detaljer som sittposition och typ av styre rekommenderar Niklas att fundera lite extra på vilken typ av motor som passar dig bäst. Det påverkar både prislappen och cykelupplevelsen – och han har en favorit.

– Elcyklar med centrummotor, som driver på pedalerna, har en bra viktbalans och ger en mjukare upplevelse som är lik en vanlig cykel. De är tyvärr lite dyrare, men effektivare och du tar dig längre än med andra modeller, säger Niklas.

Investera i ett bra batteri

Något som även är värt att kolla lite extra på är vilket batteri som levereras tillsammans med cykeln. Niklas har några goda råd:

– Om du vill ha en bra cykel som håller i många år bör du kolla i prisklassen från 20 000 kronor och uppåt. Det är också bra att se till att din cykel har ett batteri från ett välkänt kvalitetsmärke. Då får du säkrast ut mer av din investering – både sett till räckvidd och hållbarhet.

Enligt Niklas tar du dig ungefär sex mil på en laddning av ett sådant batteri. 15 mil vid gynnsamma förhållanden – och om du tar hand om ditt batteri kan det hålla upp till 10 år.

Lokal service

I jämförelse med en vanlig cykel utsätts en elcykel för mer slitage, både på grund av dess vikt och att den framförs i högre hastigheter. Därför är det bra om elcykeln lämnas in på service minst en gång per år. Det finns även några saker du behöver vara uppmärksam på mellan serviceintervallen;

– Med jämna mellanrum behöver du kolla så att inga delar har skakat så de blivit lösa, och även smörja kedjan. Och precis som med bilen behöver du vara uppmärksam om det är några missljud eller fel på cykeln. Då ska du lämna in den på service direkt.

Lämna in för däckbyte?

Om du planerar att cykla även på vintern kan det vara skönt att lämna in elcykeln till verkstaden för däckbyte, men enligt Niklas är det inte ett måste. Motortypen påverkar hur lätt, eller svårt, ett däckbyte är.

– Om cykeln har en centrummotor kan du enkelt byta däcken hemma, precis som på en vanlig cykel. Om motorn i stället är placerad på fram- eller bakhjulet kan det vara lite krångligare, och är man inte så van kan det vara skönt att få hjälp av en verkstad.

I en prisjämförelse mellan olika cykelverkstäder får du betala mellan 1 000 och 1 500 kronor för en service och för däckbyte får du räkna med en kostnad på 250-700 kronor. Många cykelverkstäder erbjuder bara service på elcyklar de själva säljer och Niklas rekommenderar därför att du köper din cykel lokalt.

– Varje cykelverkstad tar hem reservdelar för ”sina” cyklar och dessutom får mekanikerna utbildning för specifika märken för att se till att din cykel får den service som krävs.

Om du ändå vill köpa elcykel online kan det vara klokt att kolla upp så att det finns en verkstad i ditt närområde som erbjuder service för just din cykel.

Niklas Sundberg, butikschef på Söder Sport i Östersund