Nu ska alla ha fått tillbaka strömmen, det som behöver åtgärdas är följande: I Nälden ska fjärrvärmen åtgärdas innan kl 15 idag, men det kan dröja ett tag innan det är full värme igen.

Avbrottskartan
En elskoter åker på en skoterled

Elsnöskoter perfekt för nybörjare

Den här vintern går elsnöskotrar från prototyper till något som alla kan prova på. De lämpar sig extra väl för nybörjare, exempelvis fjällturister som testar skoteråkning för första gången. Här berättar en av Åreguidernas experter om fördelarna och nackdelarna med den eldrivna nymodigheten.

Åreguiderna är en av tolv aktörer i världen som har valts ut av BRP (Bombardier Recreational Products), tillverkaren bakom Lynx och Ski-Doo. Inför vintern kan de därför erbjuda kommersiella fjällturer på elsnöskotrar av typen Lynx Adventure Electric. Philip Harlaut har lärt känna maskinerna utan och innan.

– Jag har plockat isär skotrarna i molekyler och monterat ihop dem igen. Precis som med elbilarna är det få rörliga delar: en motor, ett batteri och ett värmesystem. Men det var ändå spännande och mycket att lära sig. Framför allt av säkerhetsskäl. Skulle det hända något behövs en utbildning i fordon med högspänning, säger Philip Harlaut.

Passar nybörjaren

Att sitta på en elsnöskoter liknar Philip Harlaut vid att sitta på en traditionell skoter, fast som är avstängd.

– Man frågar sig om de verkligen är påslagna, men så drar den i väg, snabbt och alldeles tyst. Själv är jag glad att känslan i övrigt påminner mycket om en vanlig skoter och inte ett framtidsfordon, säger Philip.

Utan ljud från en förbränningsmotor förstärker elsnöskotern fjällupplevelsen. De är också mer lättillgängliga för nybörjaren. Med hjälp av mjukvara kan guiderna till exempel anpassa skoterns accelerationskraft innan avresan.

– Många av våra gäster kör skoter för första gången eller gör det sällan. Då är det en fördel med elskotern, som är smidigare att köra men ändå inte väger mer än en vanlig skoter, säger han.

Skapar intresse hos fler

Philip Harlaut märker av en ökad miljömedvetenhet och större efterfrågan på hållbara fjälläventyr från gästerna. Framför allt från företag som jobbar med sin hållbarhetsprofil.

– Så är det absolut. Vi har redan fått bokningar från företag som inte hade anlitat oss om vi haft skotrar med förbränningsmotorer. Hållbarheten är en viktig fråga för oss. Vi jobbar i naturen hela tiden och utan den har vi ingen arbetsplats, säger Philip.

Till nackdelarna hör förstås den begränsade räckvidden och det faktum att batteriet utsätts för kyla. Lynx Adventure Electric har en räckvidd på ungefär 50 kilometer, vilket är tillräckligt för Åreguidernas fjälläventyr. Samtidigt behöver guiderna schemalägga för två timmars laddning mellan turerna och förhålla sig till värmesystemet som gör att batterierna håller rätt arbetstemperatur.

Ingen vill förstås riskera att bli stående med en urladdad skoter mitt på fjället.

– Det ska inte kunna hända, men man vet aldrig. Man får hoppas att batterimätarna inte ljuger och att alla skotrar inte stannar samtidigt. Då får vi ringa kollegorna som har vanliga skotrar, säger Philip och skrattar.

Dröjer för privatpersoner

Elsnöskotrar finns fortfarande inte på marknaden för privatpersoner. De är alltjämt på teststadiet, om än inför öppen ridå.

– De här skotrarna passar oss och den typen av turer som vi erbjuder. Det kommer att dröja ytterligare några år innan de lämpar sig för lössnökörning, längre sträckor och att dra tunga grejer, säger Philip Harlaut.