Just nu kan du som kund ha problem att se mätvärden på Mina sidor och i vår app Mitt Jämtkraft. Vi arbetar för att lösa problemet.

Flyttkartonger och inredning

Så ska du tänka kring elavtalet när du flyttar

Ibland kommer livet emellan. Vi flyttar ihop. Vi flyttar isär. Vi köper hus. Barnet skaffar ett eget boende. En närstående kanske går bort. Urban Jonasson, Team Leader på Jämtkrafts kundservice, vet vad du gör med elavtalet när stora livshändelser inträffar.

Flytta ihop

Alla elkunder i Sverige har två avtal: ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. Samma person behöver stå som ansvarig för båda avtalen, även om det är minst två personer skrivna på adressen. De som flyttar ihop får helt enkelt komma överens om vem som ska stå på avtalen. Dock är det många elbolag som erbjuder möjlighet till familjedelning på sina konton, vilket gör det möjligt för fler än en person att se samma uppgifter och hantera elavtalet tillsammans, antingen via appar eller på bolagens hemsidor.

Flytta isär

Ett elavtal kan inte överlåtas. Det går heller inte att teckna nya avtal i andras namn. Vid en eventuell separation behöver därför även den som bor kvar teckna ett nytt avtal – såvida den personen inte stod på avtalet från början, förstås.

– Säg att jag och min sambo ska flytta från vår gemensamma bostad och det är hon som står på elavtalet. Då behöver jag teckna ett nytt avtal och det befintliga avslutas automatiskt, säger Urban Jonasson och tillägger:

– Och om man säger upp sitt elnätsavtal så avslutas även elhandelsavtalet med automatik.

Meddela flytt

Den som ska flytta behöver meddela detta till sitt elnätsbolag – via telefon, mejl eller hemsida. Att glömma det kan innebära en otrevlig överraskning: Att betala för någon annans förbrukning.

– Vissa glömmer att teckna ett nytt avtal och då händer det att vi inte har en kund på adressen. Då försöker vi alltid ta kontakt med kunden som flyttat ut eller med mäklaren. Om vi inte lyckas så måste vi koppla bort strömmen. Det brukar den nya kunden bli varse om och ringa in samma dag!

Om någon går bort

Informationen om dödsfall når inte elbolagen per automatik. Därför är det viktigt att anhöriga kontaktar elnätsföretaget och meddelar att abonnenten övergått till ett dödsbo, vilket behandlas som en juridisk person.

– När vi får in uppgifterna säkerställer vi och kontrollerar dem mot folkbokföringen. Många brukar vilja att avtalet ska stå kvar som ett dödsbo tills bouppdelningen är klar. Då behöver elnätsbolaget veta vart fakturorna ska skickas under tiden.

Ändrade boendeformer

Ibland ändras vår boendesituation. Vi kan till exempel flytta från en lägenhet till ett hus eller gå från familjeliv till att leva som ensamstående. Då finns det några saker som är bra att tänka på.

– Hur kommer förbrukningen att se ut där jag ska bo? Vilket är det bästa elavtalet för mig i fortsättningen? Här är det viktigt att läsa på eller ringa till sin kundservice. Vi är experter på att ge råd, men i slutändan behöver kunden ta beslut om vilket elhandelsavtal som passar bäst, säger Urban Jonasson.

Urban Jonasson, Team Leader på Jämtkrafts kundservice