Ett tiotal fastigheter på Vinbärsvägen i Odensala är utan varmvatten på grund av ett avbrott i fjärrvärmeledningen. Felet beräknas vara åtgärdat omkring klockan 15.00.

Arne Bergvik

”Höga elpriser” – vad betyder det för den vanliga konsumenten?

Den senaste tiden har vi i tidningarna kunnat läsa om ”skenande elpris” och ”rekordnoteringar för det nordiska elpriset”. Med vad betyder det egentligen för den genomsnittlige villaägaren? Här sammanfattar vi begreppen.

När man i media diskuterar elpriset så är det oftast priset på el när det handlas på elbörsen Nord Pool man pratar om. Nord Pool är handelsplatsen där alla elproducenter i Norden säljer sin el och alla elhandelsbolag köper sin el (som de sen erbjuder privatpersoner och företag i vanliga elavtal). Priset här sätts alltså av marknaden, precis som den gör med valutor, olja och andra råvaror på andra börser.

Konsumenterna i sin tur har ju dock sina egna avtal och priser med just sin elleverantör. Alla elleverantörer köper dock som sagt elen som de säljer från börsen. Så i slutändan påverkas alltså slutkundens pris av detta inköpspris. Om än inte alltid så direkt.

Även om det talas om ”prisrally” och ”rekordnivåer” inför sommaren är det alltså inte säkert att konsumenterna märker jättestor skillnad på sin elräkning när sommaren kommer.

Det beror på en rad faktorer. Dels beror det på vilket avtal kunden har med sitt elbolag, ett rörligt avtal reflekterar till exempel priset på börsen mer direkt. Dels utgör själva elen bara ungefär en tredjedel av elkostnaden. De andra två tredjedelarna är elnätsavgiften för att transportera elen till kunden, skatter och moms. Under sommarhalvåret konsumerar vi dessutom avsevärt mycket mindre el i hemmen, vilket tillsammans med ovan nämnda faktorer gör att en procentuell ganska stor ökning i priset på börsen kanske inte innebär så många kronor på en sommarräkning för en vanlig villaägare, säger Arne Bergvik, chefsanalytiker på Jämtkraft.

Många av just Jämtkrafts kunder har dessutom något som kallas för förvaltat avtal. Det innebär att Jämtkrafts experter säkrar upp el från börsen till sina kunder till ett visst pris på längre sikt, just för att undvika att stora fluktuationer och pristoppar ska drabba kunderna i lika stor utsträckning.

Men i grund och botten är det alltså marknadens elpris på börsen som påverkar priset på konsumenternas elräkning, oavsett vilken elleverantör du har. Hur direkt denna påverkan är och när det märks beror lite på vilken typ av avtal man som elbolagskund har. Och vilka kostnadsökningar det innebär i kronor och ören beror naturligtvis också på hur mycket el man förbrukar.

Klart är att vi kommer fortsätta se stora fluktuationer i elpriset på börsen. Något som styrs av tillgång och efterfrågan på el i hela Europa, väder och vind samt priset på utsläppsrätter, säger Arne Bergvik.

Han ger tre tips för att hålla nere elkostnaderna: Det är alltid bra att ha koll på sitt elavtal – ett förvaltat elavtal kan vara smart. Det går också att få en bra kontroll över sin förbrukning idag, med olika smarta appar och informationen i elfakturan. Och eftersom solceller faller i pris och elbilar är framtiden, så kan det också vara intressant att investera i solceller och blir mer självförsörjande på både el och transport.