Just nu har vi tekniska problem med Mina sidor, vissa kunder kan ha problem att logga in. Vi arbetar för att lösa problemet.

Östersund Solpark redo att möta våren

Nu är vi igång! Solparken är satt i produktion och kan börja leverera el.

Mitt i mörkaste december har vi glädjen att meddela att Östersund Solpark nu är igång och redo att leverera el. Eftersom antalet soltimmar under vintern är minst sagt begränsat kan man dock inte förvänta sig någon större effekt den första tiden.

Solparken - som är Sveriges modernaste anläggning - överlåts nu till en driftförening bestående av Östersundshem och Jämtkraft samt privatpersoner och företag som köpt andelar i parken.

Parken förväntas producera ungefär 3000 MWh energi per år, vilket motsvarar hushållsel till närmare 600 villor eller 1000 lägenheter. Andelarna i parken är fulltecknade, och för närvarande finns ingen möjlighet att köpa fler andelar.

– Vi är såklart otroligt glada idag. Det har varit ett intensivt arbete sen vi satte spaden i jorden i slutet på sommaren men det har gått väldigt smidigt. Det har varit ett mycket lyckat samarbete med Östersundshem, alla kompetenta medarbetare på Jämtkraft och de externa parter som varit involverade. Och självklart har vi blivit sporrade av det stora intresset från företag och privatpersoner som velat bidra till en hållbar utveckling genom att köpa andelar i parken. Med tanke på timingen av driftsättningen skulle jag säga att deras engagemang blir årets julklapp - till framtiden, säger Caroline Hildahl, projektledare på Jämtkraft.

– Med solcellsparken möjliggör vi för våra hyresgäster att vara med i energiomställningen. Samtidigt tar vi själva ett stort steg mot att bli självförsörjande på förnybar el, säger Karin Österberg, hållbarhetsansvarig på Östersundshem.

Kontaktpersoner:
Caroline Hildahl, projektledare Jämtkraft, 063-14 92 09, Caroline.Hildahl@jamtkraft.se

Karin Österberg, hållbarhetsansvarig Östersundshem, 070-58 66 579, karin.osterberg@ostersundshem.se

Fakta Östersund Solpark

• Storlek: Sex hektar, eller motsvarande ungefär nio fotbollsplaner.
  • Effekt: 3 MW och cirka 10 000 paneler, vilket producerar energi som räcker till hushållsel i ungefär 600 villor eller 1000 lägenheter.
  • Organisation: Östersund Solpark är ett gemensamt initiativ mellan Jämtkraft och Östersundshem. Har byggts av Jämtkraft men överlåts nu till de framtida ägarna som består av privatpersoner och företag som köpt andelar, Östersundshem, och Jämtkraft.
  • Andelskostnad: 850 kronor. En andel ger cirka 100 kWh solel per år i ca 30 år.

Totalt finns 30 000 andelar i Östersund Solpark. 15 000 är reserverade till Östersundshem, 11 100 ägs av privatpersoner och företag, 3 900 andelar behåller Jämtkraft.