Ett tiotal fastigheter på Vinbärsvägen i Odensala är utan varmvatten på grund av ett avbrott i fjärrvärmeledningen. Felet beräknas vara åtgärdat omkring klockan 15.00.

Elnät underifrån.

Strömmen nu åter efter avbrott i Jämtland

Ett strömavbrott drabbade stora delar av Jämtland under onsdag vid lunchtid.

De cirka 50.000 kunderna var utan ström under en dryg timme och Jämtkraft kunde meddela sina kunder att strömmen var åter i hela området vid 14.30, förutom ett 15-tal kunder norr om Laxsjö där arbete fortfarande pågår med att återställa strömförsörjningen.

– Vi samlade omgående alla resurser för att säkerställa att strömmen skulle komma tillbaka i hela området. Vi betade av område för område och arbetet har flutit på som vi önskat med mycket bra samarbete internt hos oss, men även med Svenska kraftnät. Självklart sänder man en tacksamhetens tanke till alla kompetenta medarbetare som ger järnet för att våra kunder ska få strömmen tillbaka så snabbt det bara går, säger Pär Erik Petrusson, driftchef på Jämtkraft Elnät.

Orsaken utreds

Just nu vet man inte vad som orsakade avbrottet. Men Svenska kraftnät som utförde ett arbete i Midskog tittar på det.

– Vi genomförde ett arbete för att koppla in ny vindkraftproduktion. Tyvärr har något gått fel och vi vet just nu inte vad. Vi undersöker orsaken till detta. Genom god samverkan med Jämtkraft har arbetet med att få tillbaks strömmen gått relativt snabbt, säger Pontus de Maré, driftschef hos Svenska kraftnät.