Ett tiotal fastigheter på Vinbärsvägen i Odensala är utan varmvatten på grund av ett avbrott i fjärrvärmeledningen. Felet beräknas vara åtgärdat omkring klockan 15.00.

Karin Bodén, Jämtkraft

Ny spelplan och nya aktörer kickade igång SMHI

Lyssna på avsnitt 24 av Jämtkrafts podcast Framtidskraft

Väderdatan släpptes fri och blev tillgänglig för alla och helt plötsligt utmanades SMHI på sin egen hemmaplan av nya aktörer med nya lösningar. Det fanns bara en väg framåt, att genom förändring komma närmare sina kunder och användare.

Beslutet om en förändringsresa

Planen var ny och spelarna också. Reaktionerna internt på SMHI var delade. Vissa menade att det inte var någon fara, konkurrenterna skulle med inte hjälp av datan kunna göra det lika bra som de. Medan andra menade att SMHI skulle kunna vara irrelevanta närsomhelst. De sistnämndas analys vägde tyngst, förändringsresan inleddes.

– Det som verkligen kändes i magen var när Panasonic släppte en egen vädermodell, det surrade ordentligt hos oss, säger Alexandra Birger Röör på SMHI.

Hon är ansvarig för verksamheten New Venture som arbetar med affärsområdet nya marknader inom SMHI:s affärsverksamhet. Här vill man hitta morgondagens stora affärer, innovation och entreprenörskap är givna ingredienser. New Venture är ett självklart inslag i dag på SMHI men så såg det inte ut tidigare. När spelplanen förändrades blev SMHI:s förankring mindre och mindre.

– Vi behövde komma dem vi ville hjälpa närmare, säger Alexandra Birger Röör.

Experiment för att snabbt möta kundernas behov

En viktig metod under SMHI:s förändringsresa har varit att testa en rad experiment för att bli snabbare i att möta kundernas problem och behov. Tekniker och arbetsprocesser stod i fokus.

– Genom experimenten tog vi fram en playbook över hur vi kan hitta nya sätt att möta kundproblem. Det mest överraskande var att det inte bara resulterade i att ”så här skulle vi kunna jobba”, utan i slutet av projektet stod vi med tio skarpa innovationscase att gå vidare med och som också är en del av vårt utbud i dag.

Viktiga ingredienser för att lyckas förändra menar Alexandra Birger Röör är en ledningsgrupp som stöttar förändringen och också att få till en kultur som är nyfiken på att testa nytt. På SMHI ville man bland annat skapa en kultur som är tillåtande för misslyckanden.

– Det är bra att vara modig och det är okej med misstag bara man lär sig av dem. Kultur måste man jobba med hela tiden, det finns ingen quick fix, säger Alexandra Birger Röör.

Lyssna i mobilen

Ladda ner en podcast-app för att lyssna på podcasten i din mobil. Vi finns bland annat på Spotify, iTunesAcast och PodBean.